Hur påverkar Covid-19 adventskalenderförsäljningen?

Så som i all scoutverksamhet värnar vi även inför adventskalenderförsäljningen om säkerhet i första hand. Vi säljer kalendrar endast om det är möjligt att genomföra tryggt.

Adventskalenderförsäljningen är scouternas viktigaste medelsinsamlingskampanj som årligen inbringar ca 2,5 miljoner euro för scoutverksamheten. Majoriteten av försäljningen sker med hjälp av dörr till dörr försäljning och i samband med olika försäljningsjippon utanför köpcenter och på julmarknader. För att trygga adventskalenderförsäljarna och kunderna har vi här samlat anvisningar för hur ni på ett säkert och tryggt sätt kan genomföra adventskalenderkampanjen.

Vi följer med myndigheternas anvisningar och uppdaterar adventskalenderanvisningarna under hösten 2020.

Gå till webbsidan här: www.adventtikalenteri.fi

Ett tryggt sätt att förverkliga kårens adventskalenderkampanj är att anvisa köpare att köpa sin adventskalendern i webbshopen. Hela processen kring köpet (betalning, leverans etc.) sköts av Finlands Scouter åt kåren så detta är ett alternativ som definitivt bör utnyttjas av kåren!

I webbshopen kan kunden välja att köpa kalendern åt sig själv eller som gåva. Även flera olika leveransadresser kan uppges i samma beställning. I samband med sitt köp väljer kunden den kår som hen vill rikta sitt understöd till. Intäkterna från webbshopen om överstigen 10 euro utbetalas till kårerna efter kampanjtiden.

Se anvisningar för hur din kår kan försäkra sig om att vara synlig i webbshopen.

För att undvika hantering av kontanter lönar det sig för kåren att ta i bruk alternativa betalsätt. Även närkontakt kan undvikas om betalningen sker t.ex. via MobilePay eller mer hjälp av betalkortets närbetalfunktion.

Läs mera om alternativa betalsätt för kåren.