Hur påverkar Covid-19 adventskalenderförsäljningen?

Som i all scoutverksamhet värnar vi om säkerheten i första hand även inför adventskalenderförsäljningen. Vi säljer kalendrar endast om det är möjligt att genomföra tryggt.

Adventskalenderförsäljningen är scouternas viktigaste medelsinsamlingskampanj som årligen inbringar ca 2,5 miljoner euro för scoutverksamheten. Majoriteten av försäljningen sker med hjälp av dörr till dörr försäljning och i samband med olika försäljningsjippon utanför köpcenter och på julmarknader. För att adventskalenderförsäljarna och kunderna ska vara trygga, har vi här samlat anvisningar för hur ni på ett säkert och tryggt sätt kan genomföra adventskalenderkampanjen.

Vi följer med myndigheternas anvisningar och uppdaterar adventskalenderanvisningarna under hösten 2020.

Vi samlar in de bästa tipsen från scoutledare gällande försäljning av adventskalendern under dessa mer utmanande coronapandemi-tider! Tips kan delges och läsas här.

Gå till webbsidan här: www.adventtikalenteri.fi/sv

Ett tryggt sätt att förverkliga kårens adventskalenderkampanj är att anvisa köpare att köpa sin adventskalendern i webbshopen. Hela processen kring köpet (betalning, leverans etc.) sköts av Finlands Scouter åt kåren, så detta är ett alternativ som definitivt bör utnyttjas!

I webbshopen kan kunden välja att köpa kalendern åt sig själv eller som gåva. Även flera olika leveransadresser kan uppges i samma beställning. I samband med sitt köp väljer kunden den kår som hen vill rikta sitt understöd till. Intäkterna från webbshopen som överstigen 10 euro utbetalas till kårerna efter kampanjtiden.

Se anvisningar för hur din kår kan försäkra sig om att vara synlig i webbshopen.

För att undvika hantering av kontanter lönar det sig för kåren att ta i bruk alternativa betalsätt. Även närkontakt kan undvikas om betalningen sker t.ex. via MobilePay eller mer hjälp av betalkortets närbetalfunktion.

Läs mera om alternativa betalsätt för kåren.

Ett tryggt sätt att sälja kalendrar på orten är med hjälp av distansförsäljning. Med distansförsäljning menas i detta fall försäljning där kunden ”beställer” en försäljare till sig eller beställer i på förhand betald kalender till sin postlåda.

Tänk kreativt då ni funderar på förverkligandet av distansförsäljning lokalt. Vad fungerar på er ort, hur kan ni erbjuda hemleverans av adventskalendrar? Här är några exempel:

Berätta i ortens Facebook-grupper hur man kan köpa en kalender av er och att ni i år även levererar hem t.ex. såhär: ”På grund av rådande coronaläge säljer våra yngre scouter inte kalendrar aktivt från dörr till dörr. En adventskalender kan köpas i vårt försäljningsstånd utanför matbutiken/i församlingens utrymmen/från kårlokalen på tisdagar kl. 18-20!”

Om ni vill erbjuda kunder på ert område en leverans av kalendern hem kan ni t.ex. göra såhär:

  1. Skapa ett MobilePay MyShop nummer för er distansförsäljning.
  2. Kunden beställer en kalender genom att betala avgiften för den till MobilePaynumret ni skapat och genom att fylla i sina adressuppgifter i meddelandefältet.
  3. Kårens medlem levererar kalendern till adressen som kunden uppgett.

Kom ihåg att ni även kan aktivt dela ut flyers i postlådor på orten, där ni marknadsför kåren som försäljare i www.adventtikalenteri.fi/sv -webbshopen.

Bilaga: Anvisning hur distansförsäljning kan förverkligas

I år är det viktigt att fästa extra uppmärksamhet vid övning av försäljningssituationer. Det är ytterst viktigt att ni påminner försäljarna om att hålla avstånd både för sin egen hälsa och för att undvika att kunderna känner sig obekväma i försäljningssituationen.

Här några observationer inför trygg försäljning:

  • Om kalendrar säljs från dörr till dörr, instruera försäljarna att hålla tillräckligt med avstånd till dörren då de ringt på dörrklockan.
  • Följ med anvisningar från det egna sjukvårdsdistriktet gällande användning av ansiktsmasker. Eftersom det i stora delar av landet nu uppmuntras att bära ansiktsmask på allmänna platser, uppmuntrar även vi alla vuxna och över 15-åringar att bära ansiktsmask vid försäljning av adventskalendrar.
  • Genom att erbjuda kort- eller mobilbetalning minskar ni på närkontakten med kunden.
  • Det absolut viktigaste är: Sälj kalendrar endast om du är frisk!

Inkludera vårdnadshavarna i kårens kalenderkampanj! Vanligtvis är det vargungarna och äventyrsscouterna som säljer allra mest kalendrar i kårerna. Deras insats är således en viktig del av kårkampanjen. Förutsatt att det på er ort inte går att sälja kalendrar på traditionellt sätt, är det viktigt att ni inkluderar åldersgruppernas vårdnadshavare i er kampanj.

I de flesta hobbyverksamheter för barn och unga deltar vårdnadshavarna på något sätt i medelsinsamling för verksamheten eller bidrar på annat sätt. Senast nu är det läge för även oss scouter att be om hjälp av vårdnadshavarna för medelsinsamlingen.

För att få ett tomtemärke behöver varje barn sälja 10 kalendrar. Be barnen lista 10 vänner och bekanta som de kan sälja en kalender åt. Därefter kan vårdnadshavarna hjälpa sina barn att på ett tryggt och säkert sätt sälja kalendrar till familjens vänner. Ni kan t.ex. uppmuntra barnen att under ett möte fundera ut vilka 10 vänner hen vill sälja en kalender åt.

Fråga även om vårdnadshavarna kan sälja kalendrar på sin arbetsplats!

 

BILAGOR:

Anvisningar för hur distansförsäljning kan förverkligas

Försäljning under coronapandemin