Vuxenrekryteringskampanj 2021

För att kunna ta med nya barn och ungdomar i scoutverksamheten behövs också nya vuxna. Vuxenrekryteringskampanjen ordnas år 2021 under Scoutveckan 19-25.4. Under veckan arrangerar kårerna olika evenemang och jippon som är riktade till vuxna. Den viktigaste målsättningen är att rekrytera nya vuxna till verksamheten. Utöver rekryteringen vill vi möta människor, förmedla en positiv bild av scouting samt få mediasynlighet.

Syftet är att inspirera intresserade att prova på scouting genom evenemang som ordnas av kårerna under scoutveckan. Evenemangen som för FiSSc:s del ordnas av kårerna kan vara korta evenemang på några timmar eller längre evenemang med t.ex. övernattning.

Anmäl er kår med i kampanjen genom att klicka här!

För att vi ska kunna ta in nya barn och unga i scouterna, behöver vi även nya vuxna med i verksamheten.

En vuxen möjliggör scoutverksamhet för 10 barn. Därför ordnar vi en vuxenrekryteringskampanj. Att rekrytera vuxna är alltid viktigt, men i samband med kampanjen får kårerna särskilt stöd för det i form av bl.a. material, instruktioner samt nationell marknadsföring. Kom med!

 

Hur kan vår kår delta i vuxenrekryteringskamapanjen under scoutveckan?

Det är lätt att delta! För att komma med i kampanjen, gör såhär:

  • Anmäl er kår och beställ material till kampanjen senast 7.3 genom att fylla i denna blankett.
  • Ordna ett kampanjevenemang och marknadsför det. Instruktioner och tips för marknadsföring finns på den här sidan.
  • Ta checklista för vuxenrekryteringskampanj i bruk!
  • Ge ett varmt välkomnande åt de vuxna som kommer till evenemanget. Berätta om kårens verksamhet och fundera tillsammans på vad scouting kunde ha att erbjuda för just den personen. Samla även in kontaktuppgifter till de intresserade.
  • Kontakta de intresserade efteråt och kom överens mer i detalj hur hen kan komma med i verksamheten.
  • Var i kontakt med kansliet om ni behöver hjälp med koordineringen, vi hjälper gärna till! 

 

Vuxenrekryteringssidan finns mycket tips på rekrytering. Läs instruktionerna och ta i bruk de tips som passar just er kår! Då nya vuxna kommer med i verksamheten är det viktigt att introducera dem. Som stöd för introduktionen kan Guide till ditt scoutäventyr användas.

 

Målgrupper för kampanjen är:

  • vuxna som varit med i scouterna som barn och unga vuxna som är intresserade av scouting men som aldrig kommit med i verksamheten
  • vuxna som är intresserade att delta genom familjescouting och eventuellt skulle vilja leda verksamheten
  • vuxna som är intresserade av att göra volontärarbete genom sitt barns hobby
  • vuxna som är intresserade av naturupplevelser men inte hittat till scouterna

Familjescouting

Om er kår ännu inte har familjescouting är vuxenrekryteringskampanjen ett ypperligt tillfälle att rekrytera ledare för att starta upp verksamheten! Om ni har en fungerande grupp kan ni gärna berätta om hur scoutingen kan bli en gemensam hobby för hela familjen.

Anmälning till kampanjen

Anmäl er kår med i kampanjen genom att klicka här!

De kårer som anmält sig till kampanjen får marknadsföringsmaterial samt stöd och instruktioner för att arrangera ett rekryteringsevenemang.

Material för rekryteringsevenemang

Kåren kan beställa följande material i samband med anmälningen till kampanjen:

Marknadsföringstips för evenemangen

Marknadsföring av evenemangen är a och o då det gäller att rekrytera vuxna. Här följer några tips:

  • Fundera på vad ni kallar evenemanget. Namnet ska helst vara sådant att också de som inte är scouter förstår vad det handlar om, t.ex. ”Kväll kring lägerelden” är ett bättre namn än ”Kvällsbål ” då alla inte vet vad ett kvällsbål är.
  • Utnyttja sociala medier! Gör ett Facebookevenemang och be era ledare dela evenemanget.
  • Det går att göra betald marknadsföring för ett evenemang på t.ex. Facebook. Redan med en liten summa kan synligheten ökas lokalt.
  • Be att kårens medlemmar och ledare delar evenemanget i sina egna somekanaler. Dela det även i lokala Facebookgrupper. Och bjud in era kompisar!
  • Ta gärna kontakt med lokaltidningar och berätta om ert evenemang. Om ni blir intervjuade försök på förhand fundera ut synvinklar på varför scouting är en bra hobby för vuxna.
  • Berätta om evenemanget också för barnens vårdnadshavare. Det kan finnas personer som är intresserade av scouting eller familjescouting också bland dem!
  • Det är fritt fram att använda de bilder som finns samlade här för marknadsföringen.

Nationell marknadsföring

På kampanjsidan samlas alla evenemang som kårerna har anmält (t.ex. öppna dörrars dag, skogsbio, välkommen till scouting-kvällar, friluftskvällar, lägerbål, naturhotell och kaffeutdelningstillfällen).

Som stöd för kampanjen förverkligas en nationell social media-kampanj som leder till kampanjsidan där alla intresserade kan bekanta sig med scouting och förhoppningsvis hitta ett evenemang på sin ort att delta i.

 Tips för arrangemang av evenemang

Här under finns några tips gällande hurdana evenemang man kan arrangera. Självklart kan ni också hitta på evenemang som känns passliga för just er kår! Efter att ni hållit evenemanget är det viktigt att vara i kontakt med dem som deltog. Nya vuxna kan man t.ex. bjuda in att delta på en utfärd där de har möjlighet att bekanta sig närmare med verksamheten.

Med tanke på coronasituationen följer vi myndigheternas och Finlands Scouters nationella eller lokala coronainstruktioner. FiSSc har samlat instruktioner för scoutverksamhet i coronatider här. Oavsett vilken coronasituationen är kan kåren alltid flytta sitt rekryteringsevenemang till en annan tidpunkt och använda materialet då. Det är alltid viktigt att rekrytera vuxna, oavsett om en nationell vuxenrekryteringskampanj är i gång eller inte.

Ordna en bioföreställning i skogsförhållanden eller i kårlokalen.

  • tänk på väderförhållandena och förbered er genom att ordna med regnskydd i form av ett tak ifall det börjar regna
  • av lastpallar kan man göra fina soffor. Hängmattor kan också fungera som sittplatser.
  • stormlyktor och facklor skapar stämning!
  • god mat och varm dryck är alltid uppskattat. Kanske ni kan poppa pop-corn på trangia?
  • kåren kan låta deltagarna övernatta på platsen. Då måste man tänka på faciliteterna (dass, hygien, mat)
  • ni måste ansöka om lov för att visa film. Här kan du bekanta dig med hur du ansöker om lov för att få visa film (på finska).
  • ett alternativ kan också vara att visa filmen i kårlokalen och t.ex. poppa pop-corn på trangia utanför, ifall en gård finns
  • vid ingången bör det finnas scouter som tar emot och välkomnar de nya personerna. Tillsammans kan ni fylla i en blankett (länk) gällande vad de nya vuxna skulle vara intresserade av att göra i scouterna. Tänk på vad ni kan göra för att de nya vuxna ska få känslan av att de är varmt välkomna och hör till gänget

Finns det ett bättre sätt att presentera scouting än att samlas kring ett gemensamt lägerbål? Här under hittar du tips på hur du kan ordna lägerbål för vuxna. Utnyttja tipsen till att inspirera nya vuxna till att komma med i verksamheten!

Minneslista:

  • välj tid och plats samt vem som ska leda evenemanget
  • meddela om ert evenemang här senast 30.4 så får ni en scoutbanderoll och annat material
  • skapa en stämningsfull miljö t.ex. genom att använda stormlyktor
  • sätt ut skyltar som visar var dasset finns och var man kan tvätta händerna
  • förse gästerna med pallar och sittunderlag
  • utse en person som personligen välkomnar varje gäst
  • fundera på hurdana personer ni skulle ha nytta av att få med i kåren och planera evenemanget
  • så att ni får med personerna i verksamheten. Behöver ni t.ex. gruppledare, personer till styrelsen, stödpersoner för unga ledare, någon att sköta maten på läger, talkoarbetare?

Förberedelser och marknadsföring

  • gör t.ex. en reklamaffisch för evenemanget
  • dela ut inbjudningar på kårens evenemang
  • gör ett Facebook-evenemang för lägerbålet och fundera på vem som ska närvara. Åtminstone kårchefen och om ni har en ledare för vuxenpatruller, några medlemmar från styrelsen samt andra nyckelpersoner är bra om finns på plats.
  • om ni har möjlighet, ordna barnpassning. Upplevelsen för den vuxna blir annorlunda då hen inte behöver passa sitt barn samtidigt som hen bekantar sig med verksamheten.

Här under finns förslag på program. Modifiera gärna förslagen så att de passar de personer som deltar. Det viktigaste är att de vuxna blir inspirerade av scouting och att alla som deltar hittar en uppgift i kåren. Förutom att sitta kring lägerelden kan ni också spela spel, leka, pyssla, kocka eller ordna t.ex. frågesport.

Program

  • skapa er egen kakao eller hitta på någon annan matrelaterad uppgift
  • gör en kakaobar. Förse baren med godsaker så att var och en kan skapa sin egen kakaodryck. Ta med egen mugg!
  • tillred pizza på stormkök
  • håll en matlagningskurs med temat utfärdsmat. De vuxna får nya upplevelser och nya erfarenheter. En garanterat minnesvärd start i scouterna!
  • förse varje vuxen ett startpaket t.ex. innehåller: en scoutbroschyr och scouttidningarna, någon praktisk grej som behövs i scouterna t.ex. en förstahjälpen väska eller elddon, nyckelring, vattentäta tändstickor, paracord armband

Under kvällens lopp kan ni också berätta om roliga scoutminnen (läger, roliga saker som hänt på möten etc).

Fakta

Under kvällen är det bra att också berätta lite fakta om scouting. Berätta t.ex. om:

  • kårens styrkor
  • vad ni vill utveckla i kåren
  • hurdana grupper det finns i kåren
  • vad ni brukar göra i kåren
  • vilka kurser och evenemang det finns
  • vad man kan göra i scouterna som vuxen
  • hurdana kunskaper man behöver ha för att komma med

Ordna en övernattning i kårlokalen, på en lägerplats eller någon annanstans i naturen!
För att ordna en övernattning i naturen behöver ni sätta upp små tält, halvplutontält och vindskydd eller t.ex. en stor trampolin där deltagarna kan övernatta. Saker att tänka på:

  • informera deltagarna att de själva ska hämta med sig liggunderlag och sovsäck. Ni kan också låna ut utrustning om ni har möjlighet.
  • ta med extra filtar ifall det blir en kall natt.
  • ordna en reception som är bemannad fram till kvällen och öppnar igen på morgonen då deltagarna börjar vakna. Det är bra för deltagarna att veta att det finns någon på plats som kan svara på frågor.
  • se till att det finns en toalett/dass på området. Bastu är en extra lyx!
  • ordna med något gott att äta och förbered något trevligt program som t.ex. yoga, orientering, olika motionsformer, en sångstund eller något liknande. Låt fantasin flöda!
  • Tänk på säkerheten och en avslappnad stämning!
  • Det är viktigt att marknadsföra evenemanget i god tid och ha tillräckligt med tält etc. på plats så att de potentiella deltagarna har någonstans att övernatta.

Rekrytering kan också ske genom att ordna öppet hus dit det är lätt att komma och gå. Bjud till exempel med vårdnadshavarna till barnens gruppmöten! Möts som ni brukar men ta med vårdnadshavarna i programmet.

Tips på vad ni kan göra tillsammans:

Dela ut kaffe på t.ex. ett köpcenter, en järnvägsstation eller ett familjejippo eller liknande. Genom kaffeutdelning har man möjlighet att träffa många människor och ge en bra bild av scouting samt få mediasynlighet. I samband med kaffeutdelningen kan man berätta om scouting och nämna att under länken som finns på kaffekoppen finns mer info om verksamheten och hur man kan komma med. Kom ihåg att be om lov att ordna tillfället. Kaffekoppar och scoutbroschyrer fås från FiSSc:s kansli (kansliet(at)scout.fi)

Minneslista:

  • kom ihåg att ansöka/be om lov för kaffeutdelningen
    ta med: bord, kaffe i termos, kaffekoppar, skedar, socker, laktosfri mjölk eller motsvarande, sophink och scoutbanderoll
  • marknadsför evenemanget i god tid
  • ett leende är kaffeutdelarens bästa vän! Var vänlig och kom ihåg att önska en bra dag
  • städa efter er!Här hittar du info om vuxenrekryteringskampanjen i ett nötskal

 

Bild: Tegan Mierle på Unsplash