Vuxenrekryteringskampanj 2023

För att kunna ta med nya barn och ungdomar i scoutverksamheten behövs också nya vuxna. Vuxenrekryteringskampanjen ordnas år 2023 längs med hela året. Kårerna arrangerar olika evenemang och jippon som är riktade till vuxna. Den viktigaste målsättningen är att rekrytera nya vuxna till verksamheten. Utöver rekryteringen vill vi möta människor, förmedla en positiv bild av scouting samt få mediasynlighet.

Att få med nya vuxna i scoutingen är alltid aktuellt. Ett materialpaket finns tillgängligt för kårerna, som kan användas för marknadsföring och som stöd för introduktionen av den nya vuxna. På den här sidan hittar du anvisningar för rekryteringskampanjen och anmälningsformuläret. Äventyr också för vuxna – fler ledare till kåren!

Anmäl er kår med i kampanjen!

ANMÄLAN VUXENREKRYKAMPANJ 2023

För att vi ska kunna ta in nya barn och unga i scouterna, behöver vi även nya vuxna med i verksamheten.

 

Vuxenrekryteingskampanjen i ett nötskal

  1. Kårerna kan ordna rekryteringsevenemang för vuxna när det passar kåren bäst.
  2. Tryckt marknadsförings- och introduktionsmaterial kan beställas året runt. Beställningen ska göras i så god tid som möjligt för att försäkra att ni får det i tid.
  3. Många har en bild av att bara unga får dra scoutverksamhet. Många vuxna vet alltså inte att man kan engagera sig i att hjälpa till med scoutverksamheten för barn och unga. Vuxna hittar frivilliguppgifter i scouterna när man berättar om möjligheten och bjuder med dem. Vuxenrekryteringskampanjen handlar om att bjuda in!
  4. Bekanta dig med vuxenrekryteringskampanjens material.

Vuxenrekryteringssidan finns mycket tips på rekrytering. Läs instruktionerna och ta i bruk de tips som passar just er kår! Då nya vuxna kommer med i verksamheten är det viktigt att introducera dem. Som stöd för introduktionen kan Guide till ditt scoutäventyr användas.

Material för rekryteringsevenemang

Kåren kan beställa följande material i samband med anmälningen till kampanjen:

 

Marknadsföringstips för evenemangen

Marknadsföring av evenemangen är a och o då det gäller att rekrytera vuxna. Här följer några tips:

  • Fundera på vad ni kallar evenemanget. Namnet ska helst vara sådant att också de som inte är scouter förstår vad det handlar om, t.ex. ”Kväll kring lägerelden” är ett bättre namn än ”Kvällsbål ” då alla inte vet vad ett kvällsbål är.
  • Utnyttja sociala medier! Gör ett Facebookevenemang och be era ledare dela evenemanget.
  • Det går att göra betald marknadsföring för ett evenemang på t.ex. Facebook. Redan med en liten summa kan synligheten ökas lokalt.
  • Be att kårens medlemmar och ledare delar evenemanget i sina egna somekanaler. Dela det även i lokala Facebookgrupper. Och bjud in era kompisar!
  • Ta gärna kontakt med lokaltidningar och berätta om ert evenemang. Om ni blir intervjuade försök på förhand fundera ut synvinklar på varför scouting är en bra hobby för vuxna.
  • Berätta om evenemanget också för barnens vårdnadshavare. Det kan finnas personer som är intresserade av scouting eller familjescouting också bland dem!
  • Det är fritt fram att använda de bilder som finns samlade här för marknadsföringen.

Evenemang där vuxna får bekanta sig med scouting

Ett speciellt evenemang där vuxna får bekanta sig med scouting är ett effektivt sätt att hitta intresserade vuxna. Evenemangen kan vara allt från några timmar till övernattningar och de kan också genomföras som onlineevenemang. Ni kan hitta på något helt eget evenemang eller be oss om hjälp.

Nya vuxna kan också bjudas med under sådana evenemang som kåren ordnar i sin ordinarie verksamhet, till exempel under adventskalenderförsäljningen! Vuxenrekryn behöver alltså vara ett evenemang till under året. Om kåren inte har startat familjescouting ännu, är det definitivt något att överväga! Att komma med i familjescoutingen är ett enkelt sätt för vuxna att bekanta sig med scoutingen tillsammans med sitt barn.

 

Ordna en bioföreställning i skogsförhållanden eller i kårlokalen.

  • tänk på väderförhållandena och förbered er genom att ordna med regnskydd i form av ett tak ifall det börjar regna
  • av lastpallar kan man göra fina soffor. Hängmattor kan också fungera som sittplatser.
  • stormlyktor och facklor skapar stämning!
  • god mat och varm dryck är alltid uppskattat. Kanske ni kan poppa pop-corn på trangia?
  • kåren kan låta deltagarna övernatta på platsen. Då måste man tänka på faciliteterna (dass, hygien, mat)
  • ni måste ansöka om lov för att visa film. Här kan du bekanta dig med hur du ansöker om lov för att få visa film (på finska).
  • ett alternativ kan också vara att visa filmen i kårlokalen och t.ex. poppa pop-corn på trangia utanför, ifall en gård finns
  • vid ingången bör det finnas scouter som tar emot och välkomnar de nya personerna. Tillsammans kan ni fylla i en blankett (länk) gällande vad de nya vuxna skulle vara intresserade av att göra i scouterna. Tänk på vad ni kan göra för att de nya vuxna ska få känslan av att de är varmt välkomna och hör till gänget

Finns det ett bättre sätt att presentera scouting än att samlas kring ett gemensamt lägerbål? Här under hittar du tips på hur du kan ordna lägerbål för vuxna. Utnyttja tipsen till att inspirera nya vuxna till att komma med i verksamheten!

Minneslista:

  • välj tid och plats samt vem som ska leda evenemanget
  • meddela om ert evenemang här senast 30.4 så får ni en scoutbanderoll och annat material
  • skapa en stämningsfull miljö t.ex. genom att använda stormlyktor
  • sätt ut skyltar som visar var dasset finns och var man kan tvätta händerna
  • förse gästerna med pallar och sittunderlag
  • utse en person som personligen välkomnar varje gäst
  • fundera på hurdana personer ni skulle ha nytta av att få med i kåren och planera evenemanget
  • så att ni får med personerna i verksamheten. Behöver ni t.ex. gruppledare, personer till styrelsen, stödpersoner för unga ledare, någon att sköta maten på läger, talkoarbetare?

Förberedelser och marknadsföring

  • gör t.ex. en reklamaffisch för evenemanget
  • dela ut inbjudningar på kårens evenemang
  • gör ett Facebook-evenemang för lägerbålet och fundera på vem som ska närvara. Åtminstone kårchefen och om ni har en ledare för vuxenpatruller, några medlemmar från styrelsen samt andra nyckelpersoner är bra om finns på plats.
  • om ni har möjlighet, ordna barnpassning. Upplevelsen för den vuxna blir annorlunda då hen inte behöver passa sitt barn samtidigt som hen bekantar sig med verksamheten.

Här under finns förslag på program. Modifiera gärna förslagen så att de passar de personer som deltar. Det viktigaste är att de vuxna blir inspirerade av scouting och att alla som deltar hittar en uppgift i kåren. Förutom att sitta kring lägerelden kan ni också spela spel, leka, pyssla, kocka eller ordna t.ex. frågesport.

Program

  • skapa er egen kakao eller hitta på någon annan matrelaterad uppgift
  • gör en kakaobar. Förse baren med godsaker så att var och en kan skapa sin egen kakaodryck. Ta med egen mugg!
  • tillred pizza på stormkök
  • håll en matlagningskurs med temat utfärdsmat. De vuxna får nya upplevelser och nya erfarenheter. En garanterat minnesvärd start i scouterna!
  • förse varje vuxen ett startpaket t.ex. innehåller: en scoutbroschyr och scouttidningarna, någon praktisk grej som behövs i scouterna t.ex. en förstahjälpen väska eller elddon, nyckelring, vattentäta tändstickor, paracord armband

Under kvällens lopp kan ni också berätta om roliga scoutminnen (läger, roliga saker som hänt på möten etc).

Fakta

Under kvällen är det bra att också berätta lite fakta om scouting. Berätta t.ex. om:

  • kårens styrkor
  • vad ni vill utveckla i kåren
  • hurdana grupper det finns i kåren
  • vad ni brukar göra i kåren
  • vilka kurser och evenemang det finns
  • vad man kan göra i scouterna som vuxen
  • hurdana kunskaper man behöver ha för att komma med

Ordna en övernattning i kårlokalen, på en lägerplats eller någon annanstans i naturen!
För att ordna en övernattning i naturen behöver ni sätta upp små tält, halvplutontält och vindskydd eller t.ex. en stor trampolin där deltagarna kan övernatta. Saker att tänka på:

  • informera deltagarna att de själva ska hämta med sig liggunderlag och sovsäck. Ni kan också låna ut utrustning om ni har möjlighet.
  • ta med extra filtar ifall det blir en kall natt.
  • ordna en reception som är bemannad fram till kvällen och öppnar igen på morgonen då deltagarna börjar vakna. Det är bra för deltagarna att veta att det finns någon på plats som kan svara på frågor.
  • se till att det finns en toalett/dass på området. Bastu är en extra lyx!
  • ordna med något gott att äta och förbered något trevligt program som t.ex. yoga, orientering, olika motionsformer, en sångstund eller något liknande. Låt fantasin flöda!
  • Tänk på säkerheten och en avslappnad stämning!
  • Det är viktigt att marknadsföra evenemanget i god tid och ha tillräckligt med tält etc. på plats så att de potentiella deltagarna har någonstans att övernatta.

Rekrytering kan också ske genom att ordna öppet hus dit det är lätt att komma och gå. Bjud till exempel med vårdnadshavarna till barnens gruppmöten! Möts som ni brukar men ta med vårdnadshavarna i programmet.

Tips på vad ni kan göra tillsammans:

Dela ut kaffe på t.ex. ett köpcenter, en järnvägsstation eller ett familjejippo eller liknande. Genom kaffeutdelning har man möjlighet att träffa många människor och ge en bra bild av scouting samt få mediasynlighet. I samband med kaffeutdelningen kan man berätta om scouting och nämna att under länken som finns på kaffekoppen finns mer info om verksamheten och hur man kan komma med. Kom ihåg att be om lov att ordna tillfället. Kaffekoppar och scoutbroschyrer fås från FiSSc:s kansli (kansliet(at)scout.fi)

Minneslista:

  • kom ihåg att ansöka/be om lov för kaffeutdelningen
    ta med: bord, kaffe i termos, kaffekoppar, skedar, socker, laktosfri mjölk eller motsvarande, sophink och scoutbanderoll
  • marknadsför evenemanget i god tid
  • ett leende är kaffeutdelarens bästa vän! Var vänlig och kom ihåg att önska en bra dag
  • städa efter er!Här hittar du info om vuxenrekryteringskampanjen i ett nötskal

 

Ge feedback på vuxenrekryteringskampanjen

Vi vill utveckla kårstödet och framför allt rekryteringen av vuxna. Vi hoppas därför kårer vill ge feedback på kampanjen och det material ni fått på posten samt digitala instruktioner.  

Den här länken till feedbackblanketten är öppen tills vidare. Svara på blanketten först när kåren har ordnat sitt evenemang.