Programtips- evenemangsprogram

Här hittar du allt från korta övningspass till programidéer för ett helt veckoslut.

Materialbehov

Saker eller tjänster som scouterna kan köpa åt sig som hjälp på råddet eller ha till nytta på lägret (ett färdigt uppsatt tält vid övernattningen, patrullens trangia diskas i mål, 5 minuter till på en kontroll, godis, massage, chips och limsa, överraskningspaket (ett kan vara ett jättefint och ett kan vara ett mindre fint med tex. en toalettborste och hårspray) m.m.)

Beskrivning

Dagen före P-råddet startar på lägret kan man ha en auktion. På auktionen kan man köpa saker som kan hjälpa en lite i P-råddet och saker som man annars bara blir glad av på läger. Man köper saker patrullvis och betalar med t.ex. sina tältgranskningspoäng.

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av emmap

Här ges tips för hur en spårningsbana kan läggas upp för att minska på köer. Kan även med fördel utvecklas för patrullrådd.

Material: 

Karta/lista över kontroller och lappar för varje kontroll

Ledarresurser

Utöver vanliga resurser för en spårning behövs det en ledare som hålls vid en startpunkt

1. Placera ut uppgifter/kontroller på olika ställen i området (här används kårlokal som exempel, men man kan bra ha detta på t.ex. en hajk). Numrera kontrollerna och skriv en lista över var de olika kontrollerna är belägna och häng upp listan på ett synligt ställe.
  a. Ex: 1) vid ytterdörren 2) uppe på vinden 3) i köket osv.
  b. Alternativ: rita upp en karta där du markerar kontrollerna
  c. OBS! Det behövs minst lika många kontroller som det finns kuller/patruller

2. För varje kontroll lagas en lapp som numreras enligt kontrollen. Alla lappar hålls på ett ställe (helst där var listan på kontroller är) varifrån kullen kan be om att få en lapp som visar vilken kontroll de ska till näst.

3. När kullen genomfört kontrollen tar de sig tillbaka och ber om en ny lapp. Kullarna håller på såhär tills de gått igenom alla kontroller.

4. För att underlätta kan kullarna anteckna/kryssa för vilka kontroller de varit till.

5. Fördelen med denna spårningsmodell i jämförelse med vanliga spårningar är att det aldrig blir köer vid de enskilda kontrollerna (det kan kanske uppstå hos ledaren med lapparna och listan på kontrollerna) Kullarna får alltså ifred utföra sina uppgifter och ta den tid de behöver utan att ha andra på plats som blir otåliga.

Variationer

6. Gör varje kontrollapp till en gåta

7. Ha en ”metauppgift” som kullen/patrullen får genast i början men som ska vara näst intill omöjlig att genomföra. För varje kontroll som besöks så blir uppgiften lättare.
  a. ha t.ex. en gåta
  b. konstruktionsuppgift

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Hedda

På scoutläger har man lätt ledarbrist då det hela tiden är så mycket olika program som skall fixas och dras. Dessutom orkar man ju inte som ledare dra en massa program dygnet runt heller...

Vargungar och äventyrsscouter får dock lätt tråkigt ifall de har för mycket fritid och för mycket fritid kan lätt leda till hemlängtan och det vill man ju undvika.

Då kan det vara bra att ha lite extra program i rockärmen som dessutom inte kräver några som helst förberedelser eller energi av ledarna.

Dessa extra program kan t.ex. vara en kortpacke, kubb, mölkky, petanque, jätteplockepinn, en fotboll, tennisracketar och andra roliga spel. Ge bara till barnen ifall de får tråkigt och de underhåller sig själva. Billigast är det att tillverka själv (exempelvis spejarscouterna tycker kanske att det är roligt att bygga ett eget kubbspel)) men liknande sommarspel kostar inte heller så mycket på t.ex. Clas Ohlsson eller Citymarket och de håller ju nästan hur många läger som helst!

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Hanna

Materialbehov

Eventuellt skynke, ledarnas klädesplagg osv.

Beskrivning

En traditionell, lite annorlunda frågesport som är rolig under de sista dagarna av lägret är en ledarfrågesport. Den går ut på att patrullerna skall svara på frågor om ledarna (vem studerar medicin, vem bor i Esbo centrum etc.), känna igen klädesplagg (t.ex. vems tröja, vems sandal), och vems kroppsdel (håll upp ett skynke och visa bara händer/fötter/armbågar etc).

En garanterad succé, som får barnen att förstå att scoutledare också är människor som gör annat än scoutar. Dessutom är det en fantastisk fiilishöjare, speciellt om man lite gör narr av ledarna på samma gång.

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Emma

Materialbehov 

Häfte som man fixat på förhand (se nedan för innehåll) eller material för scouterna att själva göra åt sig ett lägerhäfte, plastfickor

Beskrivning

På läger kan det vara kul att ha ett eget litet lägerhäfte med lägersången, lägerregler, patrullerna, lägerspecialmärket (kolla tipset), plats för anteckningar, lägerprogrammet, tips för patrullråddet, några vitsar eller info relaterat till lägertemat.
Man kan lätt göra ett häfte som man sen kopierar upp/alla får knepa och knåpa ihop sitt eget under lägret. Extra bra blir det om man köper A5/A6 plastfickor (beroende på hur stort häftet blir) så att inte häftet blir vått under lägret.

Ett trevligt minne och speciellt kul för de yngre scouterna!

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Emma

Testa att hela lägret laga maten patrullvis. Patrullandan stärks och matlagning utomhus blir rutin.

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Ida Ringbom

Materialbehov 

Lägrets tygmärke eller specialgjort märke för just detta ändamål som utdelas endast mot avklarade uppgifter

Beskrivning 

Det kan vara roligt att ha ett "Lägermärke" med vissa uppgifter scouterna måste göra för att få lägermärket. Märket kan vara lägrets tygmärke, eller ett specialgjort märke för just detta ändamål. Detta passar bäst för yngre scouter, men med lite modifikation kan man få uppgifterna att passa alla åldersgrupperna. Om man har ett lägerhäfte (se tipset) kan lägermärkesuppgifterna finnas på en sida.

1) Jag hjälper till i köket när det behövs
2) Jag spänner mitt tält/sätter det och flyga/städar i tältet
3) Jag plockar 5 skräp (egna godispapper som man själv skräpat räknas inte!)
4) Jag morgondoppar mig varje morgon
5) Jag lär mig lägersången
6) Jag bekantar mig med en stor scout (ej ledare) som jag inte känner från förut. Den stora scouten får sen skriva på!
7) Jag är med i ett lägerbålsprogram
8) Jag lär mig en ny scoutfärdighet

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Emma

Materialbehov

“Pengar” av något slag, t.ex. spraymålade stenar, kottar, träpärlor eller dyl, olika övriga material beroende på tivolipunkterna

Beskrivning

På olika punkter får man göra olika saker, och man kan i princip utveckla konceptet hur långt som helst. Alla scouter brukar få några "pengar", som de sen får använda till de olika tivolipunkterna. Exempelvis följande brukar passa tivolikvällar:

1. Dra i snöret: Man klipper till snören som är ca 1 meter långa, och binder fast en slickepinne eller chokladstång eller dylikt på varje band. Sen samlar man de tomma ändorna av snörena i en knippe. Prisen kan man hänga över en stång, så att barnen sen får dra i ett snöre utan att veta vilket pris de får. Det priset som sedan rör på sig får de.

2. Åsnesvans: Helt traditionellt, med en bild av en åsna och en svans (t.ex. en bit band) som skall sättas fast på åsnans bak med ögonen förbundna.

3. Karusell: Klipp till t.ex. 5 stycken surrningsrepsbitar som är 4 meter långa. Knyt ihop alla i ena ändan. Sprid ut de andra ändorna så att ändorna spretar utåt och ställ en scout i varje bandända. Spring runt, runt, runt. Buskul!

4. Armbrytning med Starke Adolf: En Starke Adolf blir lite roligare om han har riktiga "Starke Adolf-kläder" (mustasch, tights, osv. Kanske en liten styrkeuppvisning också?). Sen får man komma och försöka bryta arm med honom. Om man klarar av att vinna Starke Adolf får man något pris.

5. Ballong-pang: Den mycket traditionella grenen där ett par skall söndra en ballong på tid mellan varandra.

6. Träffa-i-prick: Man skall kasta t.ex. bollar i hinkar eller dylikt. En poänglista upprätthålls och den som under kvällens lopp har fått bäst resultat får ett pris.

7. Kasta stövel

8. Popcorn och saft: Viktig del av tivolit... Popcorn är superbilligt och enkelt att poppa i en megakastrull på gaspall.

9. Gissa hur många..: Någonting man har i en burk.

10. Spågumma: Någon lämplig ledare klär ut sig till spågumma och berättar sanningar, läser händer och svarar på frågor.

11. Nattbio: En videokanon, ett lakan, högtalare, en dator och ett el-uttag är allt man behöver för att ha en ur-mysig lägerbio!

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Emma

En ledare skapar en bana, som skall vara krävande både fysiskt och psykiskt. Sedan tävlar alla scouterna om den bästa tiden. Man kan ha alla i samma tävling eller två klasser, en för flickor och en för pojkar. Om man vill kan man också ha klasser enligt åldersgrupp. Ett fint pris måste man ju också ha!

Element som kan ingå i “stålistävlingen”:

  • Springa någon viss sträcka (eller hoppa på ett ben, springa bakåt, springa med ögonbindel etc..)
  • Sätta ihop/upp en trangia
  • Kasta en boll i ett ämbar eller annat litet mål
  • Pilkastning
  • Simning
  • Slå ett visst antal knopar
  • Klättra

..etc. Bara fantasin sätter gränser!

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Emma

Vu-olympiad med fyra grenar

GREN 1 - Livlinekastning i ringgunga

  • man kastar livlinan först mellan repen på en gunga - värt 1 poäng
  • man kastar livlinan in i ringen (alltså det där bildäcket som man gungar på) - värt 3 poäng
  • alla får först öva t.ex. två kast, sedan räknas de följande 3-5 kasten

GREN 2 - Tandemskidning

  • kolla separat tips hur man skidar 4 vu:n på ett par skidor
  • tidtagning, bästa kullen får högsta poängen, följande ett poäng mindre o.s.v.

GREN 3 - Kottkastning

  • kottarna skall kastas i olika storlekars ämbar eller stövlar som är på olika avstånd, dessa är värda olika poäng
  • något ämbar kan vara riktat mot kastaren så alla säkert åtminstone får något poäng!

GREN 4 - Käppspjutkastning

  • fixa en rektangel genom att surra ihop käppar
  • häng upp rektangeln mellan två träd eller upp i en trädgren
  • vu:na skall sedan kasta en käpp som är som ett spjut genom denna rektangel
  • alla har t.ex. 5 kast per man och får ett poäng om käppen far igenom och halvt poäng om käppen träffar innanför rektangeln men faller ut igen

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Nickan 

Material:

  • stavar som kan sågas till stegen (rund genomskärning, passligt grova)
  • tjock surrningsrep eller dylik
  • sandpapper
  • borr
  • såg

1. Såga av staven i passligt långa bitar
2. Borra hål i ändorna, ca 3 cm ifrån kanten
3. Sandpappra alla stegen, så de blir mjuka och sköna att stiga på och hålla i
4. Trä surrningsrepet igenom hålen och knyt en knut på båda sidorna om hålet så att inte steget glider igenom
5. Kolla att stegen blir vågräta, med andra ord, att knutarna ligger på samma nivå på både vänster och höger surrningsrep

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Toni

Detta är en rolig kontroll vi brukar ha på läger och hajker:

Utför så många av följande uppgifter ni kan under 10 minuter: (Bedöms enligt antalet utförda uppgifter)

1. Hoppa 10 kråkhopp
2. Sjung gubben Noa en gång för kontrollanten
3. Ät 2 knäckebröd
4. Gör 3 kullerbyttor
5. Laga 5 snöbollar
6. Blås upp en ballong och "pama" den
7. Dansa "Macarena"
8. Bygg en barkbåt
9. Säg ett rim åt kontrollanten
10. Gör 10 hopp på ett ben
11. Föreställ en apa
12. Berätta en vits för kontrollanten
13. Samla 3 käppar
14. Rita en den lilla sjöjungfrun
15. Gör 10 magmuskler
16. Nämn minst fyra av Finlands presidenter
17. Gör 5 olika knopar
18. Kasta en snöboll på nån ur patrullen
19. Säg numret till polisen, allmänna nödnumret och förgiftningscentralen till kontrollanten
20. Lista åtminstone 7 finska popgrupper eller sångare
21. Spring 20 steg åt nåt håll
22. Hitta nåt blått, nåt orange och nåt rött och ge det åt kontrollanten
23. Lek att du är en tupp och ropa kuckuu
24. Stå på huvet/händerna i 15 sek
25. Hitta ett granbarr och ett tallbarr
26. Hoppa jämfota över en patrullmedlem
27. Berätta en vits för kontrollanten
28. Hitta en kotte
29. Skriv ner SOS i morsetecken
30. Säg fem namn som börjar på K

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Emma

Detta behövs:

  • Långa plankor i passlig längd (avgör själv vad som är passligt, ju längre, desto svårare)
  • slang (vanlig trädgårdsslang går bra)
  • spik o hammare
  • sax eller puukko att skära av slangen med

Fixa skidorna:

  • klipp/skär slangen i passliga stumpar o spika fast dem i "skidorna" så att de fungerar som bindningar

Så är det bara och få laget att arbeta som ett team, d.v.s. samarbeta så de kommer framåt med sina skidor. De yngre kan "skida" rakt framåt och någon tar tid. De äldre kan göra det hela lite svårare och "skida" runt en sten eller ett träd.

Det låter ju lätt... men pröva!

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Nickan

Vi brukar ordna vu-disco för alla kårens vu:n en gång i året och det brukar vara succe. Här kommer lite tips på aktiviteter och annat som man kan hitta på under discot!

Tema

T.ex. halloween-maskerad, hatt-kalas eller alienparty.

Fixa före

Priser till bästa kostymen, popcorn i massor (billigt, gott och enkelt) saft (man blir törstig av popcorn), musik (dator + högtalare)

Lekar och aktiviteter:

  • danstävling, vanlig med jury
  • danstävling i par på en tiding som med jämna mellanrum viks ihop, man får inte röra marken och skall hållas på tidningen så länge som möjligt
  • limbo
  • sätta scouthalsduk på grisen
  • jukebox, barnen få önska sånger
  • pipleken: alla sitter i en ring med lite godis/popcorn utspritt i mitten, en går ut och man väljer ett av popcornen som är pip. Vun kommer in igen och börjar plocka av godiset, man får plocka ända tills det utvalda plockas och då ropar alla piiip. Nästa går ut osv.

Källa: Gamla TipsNät på en tidigare FiSSc-webbplats. Tipset inmatat av Hanna