Scouternas e-tjänst är ett nytt användargränssnitt för medlemsregistret Kuksa ämnat att betjäna medlemmar och vårdnadshavare. Via tjänsten kan man bl.a. granska och upprätthålla sina egna kontaktuppgifter i medlemsregistret, ansöka om medlemskap, lägga till övriga vårdnadshavare och anmäla sig till evenemang.
Scouternas e-tjänst hittar du på adressen . Samma login som du tidigare använt till medlemsregistret Kuksa används till e-tjänsten. Om du inte ännu har registrerat dig som användare i Kuksa, kan du nu även göra det via e-tjänstens framsida. Om du glömt dina login, kontakata kårens medlemsregisteransvarig.
Anvisningar och nyttiga länkar:
- Scouternas E-tjänst
- Bli medlem
- Registrera dig och logga in
- Uppdatera dina kontaktuppgifter
- Anvisningar för vårdnadshavare
- Anmälan till evenemang
- Ansök om utträde ur scoutkåren
- Behandling av personuppgifter inom scouterna
Kuksa för kåren
Från och med hösten 2020 kan medlemmar och vårdnadshavare sköta sina scoutärenden via e-tjänsten. Den gamla användargränssnittet till medlemsregistret Kuksa används som tidigare för att administrera kårens medlemsregister, gruppfuntioner, fakturor, evenemang etc. Registerägare är Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry och en noggrannare beskrivning över dess användnign finns i registerbeskrivningen.
Kårsökning – vad bör kåren uppmärksamma!
Kårsökningen och därmed även kårens elektroniska medlemsansökningsblankett (länk i Kuksa) har genomgått en del ändringar. Detta för att göra det ännu lättare för nya medlemmar att hitta en scoutkår åt sig. Nytt är att man nu även kan söka efter en lämplig scoutkår på basen av dag eller mötestid för gruppen.
För att kåren ska vara synlig i kårsökningen med alla rätta kriterier är det lönt att kontrollera att kårens uppgifter i Kuksa är rätt uppdaterade.
- Granska bl.a. att ni har ”svenska” som verksamhetsspråk, ni kan självklart pricka i flera språk (t.ex. engelska, teckenspråk) förutsatt att ni i er verksamhet kan uppfylla dessa.
- Kontrollera att kårens uppgifter och koordinater för kårlokalen är rätt insatta i Kuksa. Anvisning för hur kåren blir synlig i kårsökningen finns på adressen scout.fi/kuksa
- Uppdatera gruppernas uppgifter, bl.a. med åldersgrupp för gruppen, dag och tidpunkt för mötestid och vid behov om gruppen är fullsatt. Tillåt även att gruppen skall bli synlig i gruppsökningen förutsatt att ni vill det!
- ”Tillåt anslutning via webbsida” -krysset underlättar medlemsansökan till kåren.
- Kåren kan lägga in i Kuksa en egen reklamtext om sin verksamhet som blir synlig på kårsökningen.
Medlemsstigen enligt den nya kårsökningen och den elektroniska ansökningsblanketten
Den nya e-tjänsten möjliggör framöver medlemsansökan enligt fyra olika medelmsstigar.
Behandlingstider för medlemsansökningar
Behandlingstider tas i bruk för att undvika ansökningar som hänger kvar utan reaktion. En medlemsansökan frigörs till övriga kårer (förutsatt att ansökande godkänt detta) om kåren inte har reagerat på den inom utsatt tid.
Behandlingstider:
- Normalt – oktober- juli: 28 dagar
- Högsäsong – augusti-september: 7 dagar
OBS! Om kåren valt ”behandlas senare” gäller inte behandlingstiden.