Marknadsföring

Scouting har en positiv image och adventskalendern är för många en redan bekant produkt. Runt omkring er kårlokal bor säkerligen hundratals personer som vid erbjudet tillfälle skulle köpa en adventskalender av er. Därför är det viktigt att mötet mellan kund och försäljare görs så smidigt som möjligt. För att nå kunderna bör kåren satsa lite extra på att göra sina försäljningsställen synliga.

Hur marknadsför man ett försäljningsevenemang?

  • Tänkt kreativt då ni funderar på sätt att synas eller marknadsföra ert kommande försäljningsjippo. Allt som avviker från det vanliga, men som ändå är smakfullt genomfört fastnar i minnet.
  • Berätta speciellt åt lokalpressen om alla försäljningsjippon där ni erbjuder även annat program än bara försäljning av kalendrar.
  • Att annonsera i aktuellt-spalter i lokaltidningarna är oftast gratis – om möjligt använd den kanalen!
  • Använd i dina och kårens sociala media kanaler färdiga omslags-, profil- och delningsbilder.
  • Ta bilder från era försäljningsjippon och dela dem i era egna, FiSSc:s och eventuellt även ortens sociala media kanaler.
  • Häng upp en plansch i lokala affärer med uppgifter om hur kunder via er kår kan köpa en kalender.
Adventskalendern kan även enkelt köpas på adressen www.adventtikalenteri.fi! Kunden kan rikta sitt köp till den kår hen själv väljer. Webbshopen fungerar således som en utmärkt försäljningskanal för kåren. Det lönar sig att aktivt marknadsföra den i kårens sociala media kanaler och till kunder som. t.ex. i brist på kontanter inte kan köpa kalendern. Kom ihåg att påminna kunden om att välja just er kår som mottagare för köpet!
 

Webbshopen är även under coronapandemin ett tryggt sätt att förverkliga åtminstone en del av kårens adventskalenderkampanj. Det lönar sig att anvisa köpare till att köpa en adventskalender i webbshopen och rikta sitt köp till just er kår.

Allt det praktiska kring köpet (betalning, leverans etc.) sköts av Finlands Scouter, så detta är definitivt ett alternativ som bör utnyttjas av kåren!

I webbshopen kan kunden välja att köpa kalendern åt sig själv eller som gåva. Även flera olika leveransadresser kan uppges i samma beställning. I samband med sitt köp väljer kunden den kår som hen vill rikta sitt understöd till. Om kunden inte väljer en kår som mottagare för sitt understöd, fördelas kårandelen av köpet mellan alla kårer som är aktiva på samma postnummer dit adventskalendern postats. Intäkter från webshopen som överstigen 10 euro (d.v.s. kåren bör sälja minst 3 kalendrar för att få intäkter) utbetalas till kårerna efter kampanjtiden.

Se anvisningar för hur din kår kan försäkra sig om att vara synlig i webshopen.

OBS! Direkt länk till kårens webbshop hittar du här!

Adventskalenderns officiella hashtags är #partiokalenteri, #adventtikalenteri, #adventskalendern och #partioscout.

Lägg till som en länk i dina some-uppdateringar en länk till kårens egen adentskalendersida, FiSSc-sidan eller till adressen www.adventtikalenteri.fi.

På adventskalender -webbsidan kan köparen köpa en adventskalender eller hitta kårernas försäljningsställen listade (uppdateras via Kuksa).

Färdigt Some-material

Det finns massvis med färdigt Some-material i materialbanken för kårerna att använda för sina kampanjer.

  • Bilder att dela
  • Bilder för kårens kampanjstart
  • Facebook sidbilder
  • Textförslag för kårens Some-kampanj, från start till slut

Var aktiv på sociala medier före kampanjstarten och under kampanjen

Adventskalenderförsäljningstiden är 15.10-5.12. Före den egentliga kampanjtiden sätter i gång är det läge att smått väcka köparnas intresse för produkten. Kom ihåg att nämna vad ni i år samlar intäkter för och på vilket sätt man kan få tag i en kalender (av era scouter eller från webbshoppen).

Glöm inte att den bästa webbshopskunden för er kår är den som väljer att ge sitt kårbidrag till just er. Försäkra dig således om att kårens namn är synligt alltid du gör reklam för webshoppen.

Före försäljningstiden sätter igång kan du t.ex.:

  • Marknadsför er kalenderkampanj på Facebok, Twitter, Instagram och era andra kanaler
  • Byt ut er Facebook sidbild till en med adventskalendertema. Alla försäljare kan även byta ut sin profilbild till en med adventskalendertema för att visa sina vänner att de säljer kalendrar.
  • I kårens egna kanaler är det bra att uppmuntra och stöda försäljarna både före och under kampanjtiden.

Under kampanjtiden kan du t.ex.:

  • Berätta med jämna mellanrum om er försäljning på Facebook, Twitter och Instagram.
  • Använd bilder på era egna scouter i säljsituationer (du har väl tillstånd av föräldrarna att publicera bilderna)
  • Publicera exempel på vad ni använder intäkterna för. Även om ni inte har planer på att köpa något specifikt, berätta vad ni kan göra i er verksamhet med intäkterna.

Nedan har vi samlat åt er några exempel för inlägg i kårens sociala media -kanaler. Använd dem som de är eller ändra dem så att de passar er adventskalenderkampanj!

Vecka 41

Om en vecka sätter vi igång scouternas adventskalenderkampanj! I år säljer vi adventskalendrar för att kunna ...lägg in här ert eget mål. Försäljningsplatser och webbshopp hittar ni på adressen www.adventtikalenteri.fi

Vecka 42

Inlägg 1 (15.10)

IDAG är dagen D, då vi scouter/kårens namn börjar adventskalenderförsäljningen! Kalendern kan du även köpa på webben och även där rikta intäkterna till vår kår/kårens namn. Försäljningsplatser och webbshoppen hittar du på adressen www.adventtikalenteri.fi. Glad väntan på julen!

Till inlägget kan ni välja en bild från materialbanken t.ex. med texten "Jag säljer adventskalendrar"

Vecka 43

Inlägg 1

Vi säljer adventskalendrar ...fyll i datum + plats. Om du inte har möjlighet att komma på plats kan du köpa en adventskalender till förmån för vår kår ...fyll i kårens namn... i webbshopen. www.adventtikalenteri.fi

Inlägg 2

Genom att köpa scouternas adventskalender stöder du den lokala scoutverksamheten. Intäkterna från kalenderförsäljningen går i sin helhet till att stöda scouting, den största andelen får kalenderförsäljarna - de lokala scoutkårerna. På webbsidan www.adventtikalenteri.fi finns några exempel på till vad kårerna använt kalenderintäkterna.

Vecka 44

Inlägg 1

Visste du att de finlandssvenska flickscouterna i tiderna hämtade adventskalendertraditionen till Finland? Läs mera på webbsidan www.adventtikalenteri.fi/sv och kolla samtidigt var du kan köpa en adventskalender nära dig - eller varför inte köpa kalendern i webbshoppen! Kom ihåg att rikta kalenderintäkterna till Scoutkåren NN.

Inlägg 2

Med adventskalendern följer klistermärkespaketkort. Visst är dom fina!

Vecka 45

Vem i kåren säljer 100 kalendrar? Alla som lyckas med det får ett specialdesignat tomtemärke i guld! Anta utmaningen och bli en i guld-tomtegänget. www.adventtikalenteri.fi 

Vecka 46

Du kan köpa scouternas adventskalendern av lokala scouter på din ort eller på adventskalender webbsidan. Glöm inte att rikta intäkterna till Scoutkåren NN om du väljer att köpa kalendern i webbshoppen. Försäljningsplatser och webbshoppen hittar du på adressen www.adventtikalenteri.f

Vecka 47

Vår kår använder de intäkter vi får för adventskalenderkampanjen till att __insamlingsmålet__. Genom att köpa en adventskalender av oss bidrar du till en VÄLJ DET SOM PASSAR IN ...oförglömlig upplevelse/erfarenhet/hobby etc för barn och unga. Våra försäljningsplatser och webbshoppen hittar du på adressen www.adventtikalenteri.fiOm du köper adventskalendern från webbshoppen, glöm inte att rikta ditt understöd till scoutkåren NN

Vecka 48 

Äntligen! I morgon (1.12) får du öppna första luckan i scouternas adventskalender! Vad döljer sig månntro bakom första luckan?

Vecka 49 - 50

Inlägg 1
Ett varmt tack till dig som understött vår verksamhet genom att köpa scouternas adventskalender. Vi önskar dig en riktigt god jul!

Inlägg 2

Ett stort tack till alla kårens försäljare för en lyckad adventskalenderkampanj! God jul och gott nytt år!

 

I materialbanken finns massvis med färdigt material för kårens adventskalenderkampanj. Det lönar sig att bekanta sig med materialet redan då ni planerar er kampanj - vem vet kankse ni inspireras av att göra en lite annorlunda satsning i år!

Du hittar följande i materialväg i materialbanken

Planscher

  • A3-kårplansch för uppföljning av kårens målsättning
  • A3 och A4 planscher för t.ex. butikernas anslagstavlor

Sociala media

  • Almänna bilder att dela i sociala media -kanaler
  • Bilder för att markandsföra kampanjstarten
  • Bilder för försäljarna att dela i sina egna sociala-media kanaler
  • Facebook omslagsbilder
  • Förslag på texter från början till slutet av kampanjtiden

Webbsidor

  • Banners av olika storlek till kårens hemsida

Brevbotten och blanketter

  • Hem till scoutens föräldrar
  • Till lokalaffärens köpman
  • För företagsförsäljning
  • Till ledarna
  • Samanfattningsblankett tillgruppledaren

Aktivitetshäften

  • Programaktiviteter kopplade till adventskalenderförsäljningen för alla åldersgrupper

Övrigt material

  • Rollkort för att öva på försäljningen
  • Adventskalender bilder