Gör upp en arbetsfördelning på vilken marknadsföring som görs av staben och vilken roll de medverkande kårerna har i marknadsföringen.
Marknadsföringsinfon behöver innehålla:
- Namn, datum och plats för evenemanget.
- Arrangörer. En eller flera kårer?
- Målgrupp. Vem riktar sig evenemanget till, bara kårens egna medlemmar eller andra? Får personer som inte är scouter delta? Vilken åldersgrupp?
- Deltagaravgifter.
- Anmälnings- och annulleringsanvisningar.
- Information om var/av vem man får mer information
- Fina bilder och inspirerande text om innehållet i evenemanget. Vad kan deltagarna förvänta sig av evenemanget? Vad går det ut på, vad får de lära sig? Förväntas de ha några förhandskunskaper?
Snyggt marknadsföringsmaterial:
Bra bilder är alltid bra att ha! Skoj är det ju om man använder kårernas egna bilder, där ansikten och scouthalsdukar och sammanhang är bekanta. Scoutbilder av hög kvalitet hittar du också i scoutingens bildbanker:
- Finlands Svenska Scouter:s bildbank
- Finlands Scouters bildbank
- De fonter och färger och logon som används i bl.a. FS och FiSScs kommunikation hittar du i materialbanken.
Marknadsföringskanaler
Det lönar sig att marknadsföra brett och synligt på många kanaler. Kårernas egna kanaler lönar ju sig att utnyttja till max. Webbplatser, Facebook, Instagram, e-post-cirkulär, planscher att hänga upp på kårlokalsväggen.
Ge gärna ert evenemang, era kårer och scoutverksamheten överlag synlighet genom att sprida bilder och berättelser från era evenemang. Ni kan använda kårernas egna olika kanaler, FiSSc repostar ofta kårers inlägg på SoMe.
Användningen av bilder
Kom ihåg att bilder klassas som personuppgifter och att kårerna inte får lagra och/eller publicera bilder där personer syns och går att känna igen utan att först ha fått tillstånd.
I kuksa kan alla medlemmar själva gå och kryssa i huruvida de får synas på bild eller inte, och i samband med anmälningen till ett evenemang dyker en fråga om detta alltid automatiskt upp för medlemmar.
Ifall ni inte använder Kuksa för anmälning (men använd Kuksa, det gör det enkelt att hålla sig till regler och förordningar beträffande personuppgifter), eller om ni har deltagare på evenemanget som inte är scouter och därmed inte finns i Kuksa så är det bra att sätta in en fråga på anmälningsblanketten om fotografering. Frågan kan till exempel utformas såhär:
På evenemanget tas fotografier, och lyckade fotografier lagras och används i kårernas och scoutingens information och marknadsföring (t.ex. i kårernas infokanaler, i Scoutposten, på scoutorganisationers webbplatser och i scouternas kampanjer). Fotografierna lagras i kårens bildarkiv. En bild på en person räknas som en personuppgift.
Fotografier på mig får användas och lagras enligt ovanstående: Ja / Nej
Synliggör evenemanget i FiSSc:s kanaler
Arrangerar ni ett större evenemang som kan intressera scouter också i andra delar av Svenskfinland? Tipsa FiSSc om evenemanget för att synliggöra det i FiSSc:s nyhetsbrev eller andra kanaler!
Kontakta specialisten i marknadsföring för att få chansen att visa upp bilder från ert evenemang eller verksamhet i FiSSc:s kanaler i efterhand. Vill ni göra en takeover på FiSSc:s Instagram-händelser under till exempel ett läger? Ta kontakt i god tid för att boka in en eller flera dagar på förhand.