Utbildningen riktar sig till kårchefer, till kårstyrelsens ordförande och till andra vuxna kårstyrelsemedlemmar.
Utbildningen ger omfattande kunskap om att leda en registrerad förening och fungera som ordförande för en scoutkår. Vidare ger utbildningen fördjupad kunskap i ledaregenskaper och fördjupade färdigheter som behövs för att leda barn, unga och vuxna i en scoutkår. Utbildningen hjälper deltagarna att förstå scoutkårens position och funktioner på föreningsfältet och hur kåren samverkar med det omkringliggande samhället.
Målgrupp och förhandskunskaper
Utbildningen riktar sig till myndiga scoutledare med scoutledarfullmakt som fungerar som kårchef, ordförande för kårens styrelse eller har något annat uppdrag i kårstyrelsen eller som inom kort ska inleda sitt uppdrag. Kårchefsuppdraget är tidsbundet och definierat enligt överenskommen beskrivning. I uppdraget får kårchefen introduktion och stöd samt möjlighet att lära sig och utvecklas under sin uppgiftsperiod.
Förhandskunskaper är genomförd grundutbildning för scoutledare.
Mål för kunnande
Efter avslutad utbildnings kan deltagaren:
- planera scoutkårens verksamhet långsiktigt.
- förverkliga kårens uppgift som scoutfostrare.
- identifiera kårens intressentgrupper, samt identifiera det stöd de kan erbjuda kåren och de förväntningar de har på kåren.
- leda kåren som en registrerad förening.
- analysera kårens verksamhet.
- använda olika ändamålsenliga metoder för att leda och motivera en grupp vuxna.
- säkerställa att kårens verksamhet är trygg och säker.
Bedömning
Utbildningen bedöms på skalan godkänd/icke godkänd.
Bedömningen sker på basen av genomförda uppgifter och en avslutande diskussion med en utbildare. Dessutom krävs att deltagaren
- har tillräckliga förhandskunskaper för att genomföra utbildningen.
- deltar i närundervisningen och övningarna.
- gör de självständiga uppgifterna som ingår i utbildningen.
- deltar i utbildningens inledande och avslutande diskussioner.
Deltagaren får respons på sitt lärande under en avslutande diskussion. Under diskussionen klargörs om deltagaren nått lärandemålen i enlighet med bedömningskriterierna. Under diskussionen får deltagaren reflektera kring sin egen aktivitet under utbildningen och vad hen lärt sig samt ge feedback om utbildningen. Om något väsentligt mål för kunnande inte uppnås kommer deltagaren och handledaren överens om kompletterande uppgifter.
Bedömningskriterier:
- Deltagaren gör en verksamhetsplan för sin kår som beaktar kårens situation och scoutkårens roll som scoutfostrare.
- Deltagaren namnger de viktigaste intressentgrupperna för sin kår.
- Deltagaren redogör för de krav och förväntningar som föreningslagen ställer på kåren.
- Deltagaren gör en analys av kårens verksamhet utgående från tillgängliga data och de metoder som getts.
- Deltagaren utvärderar användbarheten hos olika ledarskapsmetoder för den egna verksamhetsmiljön.
- Deltagaren deltar aktivt i diskussioner kring säker verksamhet i scoutkåren.
Aktiviteter och undervisningsmetoder som stöder lärande
Handledande diskussion, grupparbete, individuella uppgifter
Innehåll
Syftet med utbildningen är att ge deltagaren de förutsättningar och kunskaper som krävs för att vara kårchef och leda föreningen, dess verksamheten och medlemmar.
Utbildningen består av ett kursveckoslut (fre-sö) med totalt 18 lektioner närundervisning.
Moduler som ingår i kårchefsutbildningen
Kunskapsområde | Ledarskap |
Modulen ingår i utbildningshelheten | Program-, uppdrags- och kårchefsutbildningarna |
Förkunskaper | Scoutledargrundutbildning/ eller scoutbakgrund |
Målsättningar | Kan leda kårverksamheten och beakta alla åldersgrupper och scoutprogrammets mångsidighet. Förstår betydelsen av långsiktig planering i kårens verksamhet. |
Innehåll | Scoutingens ledarskapsuppfattning Användandet av distriktets/FiSSc:s och centralförbundets årskalendrar som stöd till verksamhetsplaneringen. Målinriktade, strategiska och förändringsstyrande medel i kårens verksamhet. Utvecklande av verksamheten med hjälp av statistik Uppmärksammandet av de olika åldersgrupperna i kåren. Motivera och engagera ledare och vuxna som verkar i kåren. Uppmärksamma olika verksamhetsgrupper (t.ex. verksamhet för invandrare). |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och dynamisk metod. Handledande samtal Förhandsuppgift och par-/grupparbete |
Närundervisningen längd | 3h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 22.5.2017) |
Kunskapsområde | Ledarskap |
Modulen ingår i utbildningshelheten | Kårchefsutbildning |
Förkunskaper | Scoutledargrundutbildning / scoutbakgrund |
| Kan verka som kårchef. Förstår kårens uppgift som scoutfostrare. Kan analysera och utveckla kårens verksamhet. |
Innehåll | Utveckla kårens verksamhet enligt målen för fostran. Känner igen kårens styrkor och utvecklingsobjekt här och nu. Utveckla verksamheten i kåren tillsammans med de andra ledarna och få utvecklingsobjekten att bli till en del av kårens vardag genom olika satsningar och projekt. Som förhandsuppgift funderar utbildningsdeltagaren på ett utvecklingsobjekt inom kåren, som gemensamt bearbetas under utbildningen. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och dynamisk metod. Handledande samtal Förhandsuppgift och par-/grupparbete |
Närundervisningen längd | 4h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 31.5.2017) |
Kunskapsområde | Ledarskap |
Modulen ingår i utbildningshelheten | Programchefs- och kårchefsutbildning, samt att fungera i organisationen-utbildning |
Förkunskaper | Välkommen till scouting-kursen / scoutbakgrund |
Målsättningar | Kan leda en vuxen- eller ledargrupps arbete samt analysera och utveckla gruppens verksamhet. |
Innehåll | Att sätta målsättningar för gruppens arbete och att förbinda gruppens medlemmar till ett gemensamt mål Att känna igen, och stärka, motivationen hos de frivilliga Olika metoder för problemlösning Att fungera med olika människor och olika personligheter, ta i beaktande olika utgångslägen och livssituationer hos dem man leder. Utvärdering och utveckling av gruppens verksamhet. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och aktiverande metod. Handledande samtal |
Närundervisningen längd | 3h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 31.5.2017) |
Kunskapsområde | Organisationskunskap |
Modulen ingår i utbildningshelheten | Kårchefsutbildning |
Förkunskaper | Grundutbildning för scoutledare/scoutbakgrund |
Målsättningar | Förstår hur en registrerad förening fungerar och kan leda kåren som en förening. |
Innehåll | Lagar, stadgar och verksamhetsgranskning som styr kårens verksamhet. Mötespraxis samt dokument och olika sätt att fatta beslut under möten. Tillvägagångssättens och reglernas inverkan på kårens verksamhet och tillämpandet av det så att kårens scoutverksamhet stöds på bästa sätt. Patent- och registerstyrelsens krav på en registrerad förening. Att göra kårens verksamhetsplan, att tillämpa verktyg för planering av verksamheten och för att utveckla kårens verksamhet. Kårens ekonomi som ett medel för att leda, samt kårens principer och uppföljning angående användning av ekonomiska medel. Göra upp kårens budget, tolka bokslut. Kommunikation som stöd för ledarskapet i olika situationer, t.ex. gällande rekrytering och kriskommunikation Betydelsen av kårens marknadsföring. Distriktets/FiSSc:s processer för beslutsfattande, samt deltagande och påverkande i det. |
Utbildningsmetoder | Reflekterande förhandsuppgift och föreläsning Handledande samtal Aktiverande metod |
Närundervisningens längd | 4h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 31.5.2017) |
Kunskapsområde | Scoutkunskap |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Grundutbildning för scoutledare, Programchefsutbildning, Uppdragschefsutbildning, Kårchefsutbildning och Utbildningsinstruktörsutbildning. Scoutledarfortsättningsutbildningen, Treklöver-Gilwell (TG), |
Förkunskaper | Inga förhandskunskaper krävs – målgruppen är vuxna med en gedigen scoutbakgrund. |
Målsättningar | Känner till Finlands och den internationella scoutingens aktuella frågor (teman, evenemang och målsättningar). |
Innehåll | Aktuella frågor inom scoutingen Innehållet anpassas efter målgrupp. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning |
Närundervisningen längd | 1h (kan variera beroende på gruppen) 8h Scoutledarfortsättningsutbildningen, Treklöver-Gilwell (TG) |
Datering | 14.1.2017 (översatt 11.4.2017) |
Kunskapsområde | Säkerhet |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Kårchefs- och programchefsutbildning |
Förkunskaper | Grundutbildning för scoutledare eller motsvarande kunskaper. |
Målsättningar | Förstår ansvaret i sitt uppdrag och de medel som finns för att skapa och upprätthålla en trygg verksamhetskultur i kåren. |
Innehåll | De krav som ställs för säker verksamhet i kåren (t.ex. Finlands Scouters säkerhetsföreskrifter och Finlands Scouters krisinformationsanvisningar och/eller det egna distriktets/FiSSc:s motsvarande anvisningar samt Tryggt tillsammans utbildningen) Faktorer som angår den egna kårens säkerhet (t.ex. mötesutrymmen, utfärdsställen, ekonomi) och hur dessa beaktas då man leder verksamheten. |
Utbildningsmetoder | Handledande samtal Reflekterande förhandsuppgift och föreläsning |
Närundervisningens längd | 1h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 31.5.2017) |
Kunskapsområde | Samhälle |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Kårchefsutbildning |
Förkunskaper | Grundutbildning för scoutledare eller motsvarande kunskaper |
Målsättningar | Förstår kåren som en samhällelig aktör, som scoutingens lokala representant. Kan anpassa kårens metoder för intressebevakning och medelanskaffning för att säkra och utveckla verksamheten. Förstår betydelsen och nyttan av kårens intressentgrupper och stödet som distriktet/FiSSc erbjuder. Känner till de förväntningar intressentgrupperna har på kåren. |
Innehåll | Scoutingens ställning som den största fostrande organisationen i Finland. Betydelsen av lokal och regional intressebevakning Känner till, och kan använda, olika verktyg för påverkan Olika medel för påverkan inom, och utanför, scoutingen, speciellt angående scoutingens viktigaste intressentgrupper. Olika sätt för medelanskaffning i kåren (t.ex. understöd, talkoarbete, medelanskaffningsjippon). Kårernas intressentgrupper och formerna av stöd som fås av dem samt hurudana förväntningar intressentgrupperna har på kåren. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning Dynamisk metod och förhandsuppgift Föreläsning och reflekterande förhandsuppgift |
Närundervisningens längd | 2h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 31.5.2017) |
Kommande utbildningar och anmälning
Kommande utbildningar hittar du i händelsekalendern, var du också hittar länken till anmälan och sista anmälningsdag. Instruktioner för anmälan hittar du här.
Arrangör: Kårchefsutbildingen ordnas av FiSSc i samråd med SFV:s studiecentral och är en validerad utbildning. Läs mer om våra validerade utbildningar.
Sidan uppdaterad 27.5.2025
Funderar du ännu om kårchefsutbildningen är något för dig/din kår?
Fanny Aaltonen och Robert Holmberg från Sjöscoutorganisationen Fribytarna berättar om sina erfarenheter om utbildningen:
Vad har ni som erfarna scouter och ledare kunnat lära er på chefsutbildningen?
Fanny: Sådant som stadgar och regler kan man aldrig kunna för mycket av, dessutom så ändras lagen och andra styrdata ganska ofta så det är bra att hänga med i svängarna!
Robert: Jag var inte så bekant med alla delar i scoutprogrammet så där fick jag nya insikter. Dessutom får man alltid nya idéer då man talar med ledare från andra kårer
Fanny och Robert tyckte inte bara om kursen, utan de har också i kåren bytt till chefstriomodellen. Man kan också gå chefsutbildningen även om ens kår inte använder sig av modellen, men här är Fribytarnas tankar om hur den fungerar för dem.
Varför valde ni att byta till systemet med chefstrion?
Fanny och Robert: Vi har i Fribytarna haft chefstriomodellen i bruk sedan januari 2017, alltså är det nu tredje året vi har en chefstrio. Det var vår före detta kårchef som hörde om nya systemet och nappade direkt på det. Varför vi gjorde det är nog helt klart på grund av att det lätt blev så att kårchefen drunknade i arbetsmängden och brände ut sig. Det var inte svårt, vi tillämpade FS och FiSSc:s anvisningar så de passade in i vår kår. Alla uppgifter sköts alltså som tidigare, förutom att det nu är på tre personers ansvar och inte ensam på kårchefens.
Vilken nytta har kåren och ni som personer haft av det?
Fanny: Helt konkret så märkte vi att det kunde lätt bli så att vissa uppgifter eller saker kunde glömmas bort för att det bara var på en persons bord att se till att det blev gjort. Nu har vi ett mera öppnare samarbete inom styrelsen tack vare trion är det lättare att komma ihåg allting. Kårkortet som vi fick hem med oss på chefsutbildningen hjälpte oss som chefer att konkretisera uppdragsfördelningen ännu mera.
Robert: Arbetet är bättre fördelat, alla känner att de orkar med sina scoutuppdrag och det blir inte oöverkomligt svårt att ta över ett uppdrag.
Vad skulle ni säga åt andra kårer som är rädda att ta steget till triomodellen?
Fanny: Våga ta steget, testa på och be om hjälp när det känns så. Instruktionerna och modellerna för chefstrion går alltid att anpassa till det egna behovet och kåren.
Robert: Kör hårt, jag tror på att det är mycket lättare att hitta intresserade till mindre poster än att få nån att stiga in i evighetskårchefens megastövlar.
Bild: Aapo Rainio