Coachutbildningen riktar sig till kår-, program- och uppdragscoacher samt roverscouter och ledare som är intresserade av att coacha.
Utbildningen erbjuder verktyg som du behöver för att kunna fungera som handledare. Du får bekanta dig med olika konkreta metoder att ställa de rätta frågorna, skapa tillit i ett handledarförhållande, facilitera motparten till sina egna insikter och hjälpa hen att kristallisera sina utmaningar och målsättningar.
Utbildningen är i första hand riktad till och uppbyggd så att den stöder coacherna i deras handledningsuppdrag. Den ger också allmännyttiga handledningskunskaper och lämpar sig därför utmärkt för alla förtroendevalda och kårledare som kunde ha nytta av ett coachingbaserat tillvägagångssätt inom både scoutuppdraget och yrkeslivet. Du behöver inte ha några tidigare erfarenheter av coaching; nyfikenhet och ett öppet intresse räcker!
Förhandskunskap: Rekommenderas att deltagaren har genomfört grundutbildning för scoutledare och har scoutledarfullmakt.
Arrangör: Utbildningen arrangeras av FS, mer info på finska här.
Omfattning: Utbildningen omfattar 16h närundervisning och arrangeras som en tredagskurs (fre-sö).
Moduler som ingår i coachutbildningen
Kunskapsområde | Verksamhetsutveckling och -kvalitet |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Coachutbildning och Utbildningsinstruktörsutbildning |
Förkunskaper | Grundutbildning för scoutledare eller motsvarande kunskaper (rekommenderas modulerna L2 Att planera ett utvecklingsprojekt eller L3 Att utveckla verksamheten (TG). |
Målsättningar | Deltagaren kan utvärdera och utveckla scoutverksamhetens kvalitet. Hen kan använda olika metoder för att utvärdera kvalitet och utveckla scoutverksamheten. Deltagaren kan bedöma hur väl metoderna lämpar sig för olika organisationer och olika sammanhang och använda sig av dem i enlighet med den bedömningen. Deltagaren vet hur man informerar om kvalitet, hur viktigt det är och hur man stöder ledarskap som är mån om kvalitet. |
Innehåll | Metoder för att utvärdera och förbättra kvalitet och ledarskap med beaktande av scoutingens verksamhetssätt och målsättningar Scoutingens egna kvalitetsverktyg Att dela upp utmaningar i mindre helheter som kan lösas Att lösa utmaningar genom att definiera mål och välja de mest ändamålsenliga lösningarna Att lösa utmaningar med hjälp av utvecklingsprojekt Att leda kvalitet: att informera om kvalitet, kvalitetskultur och att förbinda organisationen till kvalitet samt att följa upp kvaliteten hos verksamheten |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och par- / grupparbete Aktiverande föreläsning och dynamiska metoder Reflekterande förhandsuppgift och dynamiska metoder |
Närundervisningens längd | 3h |
Datering | 11.12.2017 (översatt 11.12.2017) |
Kunskapsområde | Verksamhetsutveckling och -kvalitet |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Coachutbildning |
Förkunskaper | Grundutbildning för scoutledare och kårchefs-, uppdragschefs- eller programchefsutbildning eller motsvarande kunskaper. |
Målsättningar | Deltagaren kan coacha, utvärdera och stöda kåren i dess dagliga verksamhet och olika utvecklingsprocesser. |
Innehåll | Mätare för kårens verksamhet, hur dessa är uppbyggda, deras tillförlitlighet och hur man coachar ledarna att använda dem Metoder och verktyg för att utvärdera och utveckla kårens verksamhet Utveckling av kåren: olika faser i utvecklingsarbete och de utmaningar som hör till utvecklingsprocessen |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning Aktiverande föreläsning och par- / grupparbete Handledande diskussion |
Närundervisningens längd | 2h |
Datering | 12.12.2017 (översatt 12.12.2017) |
Kunskapsområde | Att handleda |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Coachutbildning |
Förkunskaper | Grundutbildning för scoutledare och kårchefs-, uppdragschefs- eller programchefsutbildning eller motsvarande kunskaper. |
Målsättningar | Deltagaren förstår coachens roll, känner till coachingens verktyg och metoder och kan anpassa coachingen till sin egen verksamhetsmiljö. Deltagaren förstår scoutingens handslagsmodell och känner till modellens verktyg, samt kan tillämpa dem i sitt coachuppdrag. |
Innehåll | Begreppet coaching (i relation till handledning och ledarskap Coachens roll och samarbetet mellan coacherna Coachingens verktyg och deras tillämpning i coachuppdraget Coachingsmetoder (facilitering, motivering, kommunikation) och deras tillämpning i coachuppdraget Att bemöta och coacha olika ledarstilar Betydelsen av lokalt/regionalt samarbete och hur man coachar till det. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och dynamiska metoder Handledande diskussion Förhandsuppgift och par- / grupparbete |
Närundervisningens längd | 5h |
Datering | 12.11.2017 (översatt 12.12.2017) |
Kunskapsområde | Scoutfakta |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Coachutbildning |
Förkunskaper | Inga förhandskunskaper krävs – målgruppen är vuxna med en gedigen scoutbakgrund. |
Målsättningar | Deltagaren känner till aktuella frågor (teman, evenemang och målsättningar) inom scoutingen i Finland och internationellt. Hen kan tillämpa den här kunskapen i sitt coachande. |
Innehåll | Aktuella teman inom scoutingen och att coacha sin målgrupp i dem Att förankra scoutingens strategi och aktuella teman i scoutverksamheten för att garantera dess kvalitet Att förutse förändringar i verksamhetsmiljön och hur de kommer att påverka scoutverksamheten på området (t.ex. scoutpotentialen). |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning |
Närundervisningens längd | 3h |
Datering | 12.11.2017 (översatt 11.12.2017) |
Dessutom ingår följande moduler i de uppdragsspecifika utbildningshelheterna:
- L6: Att utveckla kåren (Kårcoachutbildingen)
- K7: Scoutprogrammet i distriktet/FiSSc (Programcoachutbildningen)
- KO6: Utbildningsverksamhet i distriktet/FiSSc (Uppdragscoachutbildningen)
Kommande utbildningar och anmälning
Kommande utbildningar hittar du i händelsekalendern, var du också hittar länken till anmälan och sista anmälningsdag.
Instruktioner för anmälan hittar du här.
Bild: Josefiina Lilja