Har du någon gång googlat scouting och din kommun? Föreställ dig att du inte vet något om scouting. Vilken information hittar du om din kår? Är hemsidan uppdaterad och enkel att hitta? Förstår en icke-scout texten? Till vilka andra sidor förutom er kår hittar den som söker?

Uppdatera era hemsidor före teminsstarten med hjälp av de här tipsen!

Kontaktinformation, info om grupper och lediga frivilliguppdrag

Kom överens i kåren vem som ansvarar som kontaktperson för nya intresserade. Uppdatera kontaktuppgifterna på era hemsidor (och i kårsökning) och gruppernas nya mötestider. Kom också ihåg att berätta vilka frivilliguppdrag som finns för vuxna!

Bjud in till kick off-evnemang eller -möte

Ordnar ni en kick off? Berätta på hemsidan om evenmangets tid och plats genast ni har slagit fast det. Berätta också information om vad som händer på evenemanget och för vem det passar, hur man hittar till platsen, vad man behöver ha med sig och kontaktinformation om man har frågor.

Om ni inte ordnar en kick off så kan ni berätta om vilken tid första mötet är för grupperna, dit intresserade kan komma och bekanta sig med verksamheten.

Dela länken till sidorna med informationen på till exempel sociala media, arbetsplatser och andra passande platser.

Scouting är för alla – information också på engelska

Alla barn som vill börja i scouterna har inte föräldrar som läser svenska eller finska. I er grupp kan det också finnas vuxna som kunde grunda till exempel en tvåspråkig grupp i kåren!

Ni kommer i gång genom att lägga till basfakta om scouting och kontaktuppgifter på engelska (eller andra språk som det finns kunniga inom i er kår)! Ni kan länka till scouternas engelska sidor på er hemsida, eller kopiera text därifrån. Det viktigaste är, att alla är välkomna med!

Hur kommer er kår upp i en sökning på nätet?

Med en sökmotor menar man till exempel Google, Yahoo eller Bing. Det är bra att ta i beaktande att sökmotorn anpassar resultatet beroende på den som söker, men det är ändå en rolig övning att söka på den egna kåren på sökmotorn med olika sökord. Om något söker en ny hobby eller på scoutverksamhet i er kommun, kommer då er kårs hemsidor upp?

Påverkan på synligheten i sökmotorer kallar man sökmotoroptimering. Faktorerna som påverkar sökmotoroptimering förändras och t.ex. Google är inte alltid tydlig med hur dess algoritm fungerar. Hemsidornas synlighet i sökmotorer påverkas också av tekniska faktorer. Allt detta kan vara rätt knepigt att förstå och påverka själv i kåren.

Det bästa sättet att påverka synligheten är att ha ett kvalitativt innehåll och genomtänkta rubriker på hemsidan. Inför hösten är det bra att lägga tyngdpunkten på hemsidorna på nya medlemmar. Huvudrubriken kan till exempel vara ”Kom med i scouterna i kommunen”. Därtill kan ni på hemsidan berätta om scouting som hobby och hur man scoutar i just er kår. Det lönar sig att till exmepel göra ett stycke som heter ”söker du en ny hobby i kommunen”. Sökmotorerna kommer då med tiden börja visa er hemsida vid sökningar som passar in på er verksamhet. 

Sökmotoroptimering är ingen snabb lösning, men den hjälper er att i längden öka synligheten i ert område.

Behöver ni förnya er kårs hemsidor?

Scouternas lättanvända webplatslösning kan alla kårer få för 99 euro i året.

Bekanta dig med scouternas webplatslösning!

Artikeln är en översättning av Finlands scouters artikel som ni hittar här: https://www.partio.fi/parempi-lippukunta-blogi/paivita-lippukunnan-nettisivujen-sisalto-syksyksi-edustuskuntoon/