Marknadsföring & kommunikation

Före kalenderförsäljningen sätter igång är det viktigt att ni funderat på vilket marknadsföringsmaterial ni i kåren behöver och var ni tänker sälja och marknadsföra er kalenderförsäljning. Under kampanjtiden bör marknadsföringen vara aktiv och kontinuerlig. Närmare julen känns kalenderköpet mer aktuellt och då är det också lättare att nå ut till köparen med kårens budskap.

Synlighet åt försäljningsplatser

Årligen besöker ca 15 000 potentiella kunder adventtikalenteri.fi webbsidan för att hitta kårernas försäljningsplatser. Det lönar sig således att se till att också din kår är synlig på webbsidan. Kårens försäljningsplatser kan enkelt fyllas i via Kuksa.

Runt omkring er kårlokal bor säkerligen hundratals personer som vid erbjudet tillfälle skulle köpa en adventskalender av er. Därför är det viktigt att mötet mellan kund och försäljare görs så smidigt som möjligt. För att nå kunderna, satsa lite extra på att göra era försäljningsställen synliga.
Utgående från rapporter från tidigare år har vi kunnat utläsa att kårer som har uppgett sina försäljningsställen på webbsidan adventtikalenteri.fi, uppnår ett bättre resultat än de kårer som inte gjort det.

Tjänsten kan användas både för att uppge fysiska försäljningsjippon och -platser, men även för att marknadsföra eventuell distansförsäljning. Ni kan t.ex. i beskrivningen av ert jippo berätta att man kan beställa en kalender av er och att ni t.ex. levererar kalendern till kundens postlåda. Ni kan även lägga med kårens personliga länk till webbshopen i beskrivningen. På så sätt blir er kår synlig som säljare då kunderna söker efter försäljare på er ort.

Läs anvisning för hur du i Kuksa gör era försäljningsplatser synliga.