Företagsförsäljning

Vilka företag kan ni kontakta?

Det lönar sig absolut att vara i kontakt med lokala företag i ert område. Företag skickar oftast julhälsningar till sina kunder och samarbetsparter, därav kan det löna sig att fråga om företag i år skulle vilja understöda den lokala scoutverksamheten genom att skicka en adventskalender som sin hälsning.

  • Kartlägg de företag i ert område som ni kan erbjuda adventskalendrar åt. Glöm inte att fråga scouternas föräldrar, släktingar, gamla och nuvarande samarbetsparter ifall deras arbetsplatser vill understöda er verksamhet på detta sätt.
  • Företagsförsäljningen bör påbörjas i god tid. Många större företag besluter redan i början av hösten hurdan julhälsning de i år skickar.
  • Koordinera kontaktandet, så att ni inte är flera personer som kontaktar samma företag. Om ni är flera scoutkårer på samma område kan det löna sig att vara i kontakt med varandra för att undvika att ni kontaktar samma företag i samma ärende.

Ta kontakt med företaget

  • Då det gäller att närma sig ett företag fungerar ett personligt närmande alltid bättre än ett allmänt reklambrev. I materialbanken finns ett färdigt modellbrev som ni kan forma om så att det passar er agenda och er verksamhet.
  • Det lönar sig att nämna webbshopen och kårens personliga webbshoplänk och även berätta att man bra kan köpa kalendern även den vägen.
  • Om ni kontaktar företag via brev eller e-post, rikta ert meddelande direkt till den person i företaget som ansvarar för anskaffningar. I allmänhet är detta företagets VD eller informationschef/informatör. Allmänna brev/e-post till företag leder sällan till något. Förklara ert ärende klart, tydligt och artigt. Några dagar efter att ni skickat ert erbjudande, lönar det sig att ringa företaget.

Sköt prosessen till slut

Sköt kontakten sakligt och snyggt från början till slut:

  1. Artigt närmande per e-post eller brev
  2. Ring företaget, be om en möjlighet att få berätta mera
  3. Ett eventuellt marknadsföringsbesök till företaget
  4. Köp eller avslag
  5. Tack och god jul!
  • Fråga om ni får berätta om samarbetet i era egna sociala media kanaler. Det här är ett bra sätt att få även andra företag intresserade av möjligheten.
  • Tappa inte modet om företaget ni kontaktat väljer att inte köpa kalendrar av er. Kom ihåg att tacka för tiden ni fått för ert ärende och önska dem en god jul.
  • Ett nekande svar kan bero på många saker och skall inte tas personligen. Ett artigt och välskött bemötande med företaget gör att svaret nästa år bra kan vara positivt.