Styrelsens möteshälsning 6/25

Styrelsens sjätte möte var det första av två styrelsemöten i maj, och hölls 2.5 i Helsingfors. Under mötet diskuterades bland annat detta:

Styrelsen fick ta del av den första versionen av kommunikationsmanualen, ett dokument där riktlinjer och praktiska tips för FiSSc:s kommunikation ska finnas. I dokumentet finns också material som kan vara till nytta för kårerna och enskilda ledare, och kommer att distribueras på lämpligt sätt.

Vi fick också höra om vad som är på gång med förbundslägret och träffa projektkoordinatorn Ylva – välkommen med i gänget ännu en gång! ⛺

Slutrapporten för ledarmiddagen som skedde i samband med vårmötet är klar, och styrelsen diskuterade konceptet utgående från den. Hurdan ledarrekreation det blir nästa vår diskuteras vidare i augusti.

Styrelsen har också fått ta del av ekonomirapporterna för första kvartalet, och behandlade utdelningen av FiSSc:s stipendier💰

Slutligen beslöts det att FiSSc beställer 18 000 adventskalendrar inför höstens kampanj! Sommaren är inte ens här ännu, men kampanjen smyger sig på 🎅

Styrelsens möteshälsning 7/25

Möteshälsning från styrelsemöte 25 maj 

Under helgen 23-25.5. träffades styrelsen live i Vasa för gemensamt styrelsearbete och styrelsemöte. Vi har också aktiverat oss på vår styrelse-instagram, där ni kan se inlägg om helgen. Vi strävar efter att i fortsättningen aktivare synas utåt till förbundet. 

Under helgen diskuterade vi om hur styrelsen kan vara mer transparent gällande vårt arbete och kom fram till att vi inte bara ska kommunicera färdiga beslut och slutförda ärenden, utan även ärenden under arbete så att vi kan samla in åsikter och input från förbundet. Bland annat en del styrdokument kommer vi att bearbeta löpande under vår styrelseperiod, så om du har tankar kring nån av dem får du gärna höra av dig. 

Under mötet fastställde styrelsen Kursinformationstabellen (som bland annat berättar deltagaravgiften, minimi- och maximimängden deltagare, ansvariga grupper, längder, och möjlighet till rese-ersättning gällande FiSSc-evenemang) för året 2026, så att kansliet kan påbörja budgeteringen. Evenemang fick små justeringar: deltagaravgifter höjdes lite för att hålla ikapp med stigande mat- och hyreskostnader, och gruppledarutbildningens längd ändrades från lö-sö till fre-sö för att undvika en orimligt tajt tidtabell för utbildningens innehåll. Samtidigt blir det lättare för de andra kurserna på en evenemangshelg att samarbeta med gruppledarutbildningen då de är lika långa. Styrelsen beslöt även att i mån av möjlighet ordna skjuts till evenemang på ett vettigt sätt (t.ex. bussresa till kursgården från närmaste kollektivtrafikförbindelser), samt betona det mest ekologiska och ekonomiska valet för deltagarnas och stabers resor till och från evenemang. I praktiken betyder detta att resor gjorda med bil inte automatiskt ersätts, utan man bör kunna motivera ordentligt varför man åker bil istället för kollektivtrafik. Detta på grund av att resor inom förbundet för tillfället är vår överlägset största orsak till koldioxidutsläpp (enligt info från Talla och Vuola, våra koldioxidräknare, vars rapport vi alla fått ta del av under vårmötet). 

Styrelsen fastställde även Händelsekalendern för 2026. Händelsekalendern i dess helhet kommer att finnas som bilaga till Verksamhetsplanen bland höstmöteshandlingarna. Lyft ur HK2026: FiSScExplosion kommer inte att ordnas nästa år; istället vill vi uppmana våra explorerscouter att delta i FS Explo (vars stabsrekrytering är på gång för tillfället; sök dit för att möjliggöra en tvåspråkig Explo!). Spejardagarna kommer att ordnas både på våren och hösten för våra spejarscouter. Höstmöteshelgen kommer att ordnas för explorerscouter och äldre, och kommer bland annat att innehålla lägersläckning från Glänta, som ju ordnas på sommaren 2026. 

Ett antal styrdokument fastställdes, stort tack till de förtroendevalda som underlättat styrelsens jobb och hjälpt till med att skriva dokumenten! De dokument som fastställdes är: Kommunikationsmanualen för förbundets kommunikation, ramar för ordnandet av flerkårsläger (det som tidigare kallats områdesläger), samt nya handslagsmodeller för kåruppdrag. 

Styrelsen diskuterade även hur förbundets verksamhet ska utvärderas i framtiden, samt tog del av informationsärenden gällande FS (läget med Paju och Programförnyelsen). Dessutom slog vi fast alla styrelsemötenas datum för hösten.