Förändringar på kommande i scouternas uppdrag

Uppdrag är en central del av scoutverksamheten och ledarskapet inom scoutingen och de är viktiga för digital säkerhet. Alla scouter kan nu påverka de förändringar som ska göras i höst, då vi rensar upp och förenhetligar uppdrag. Från och med oktober kommer alla uppdragsbenämningar att skapas nationellt och innehålla användarrättigheter enligt uppdraget.

Via uppdraget och de roller som är kopplade till det i medlemsregistret får användaren rättigheter till olika system som används i scoutingen. Uppdragen är också viktiga för den interna kommunikationen.

I medlemsregistret Kuksa finns nu över 2000 olika uppdragsbenämningar. Somliga används av endast en person och motsvarande uppdrag kan vara skrivet på flera olika sätt.

Ändringarna förenklar övergången till ett nytt medlemsregister

Som bäst pågår ett stort utvecklingsprojekt Paju gällande scoutingens digitala system. I samband med Paju tas ett nytt medlemsregister i bruk. De förändringar som görs gällande uppdragen behövs för att övergången till det nya medlemsregistret ska fungera smidigt.

Då vi rensar bland uppdragen och går in för enhetliga uppdragsbenämningar fungerar kommunikation bättre, den digitala säkerheten förstärks och hanteringen av användarrättigheter blir smidigare.

Scouter kan kommentera förändringarna till slutet av september

De planerade förändringarna berör uppdrag i scoutkårer, regionala scoutorganisationer, FiSSc och scoutdistrikten samt Finlands Scouter. Förändringarna tas i bruk i oktober 2025. Innan förändringarna genomförs har alla scouter möjlighet att bekanta sig med och ge feedback om de planerade uppdragsbenämningarna. Kommentarstiden pågår från april till september.

Det är viktigt att i god tid före hösten gå genom att alla aktiva uppdrag är rätt markerade i medlemsregistret. Då ett nytt uppdrag tilläggs rekommenderas att använda sig av de uppdragsbenämningar som i nuläget är planerade att bevaras i framtiden, även om det ännu kan ske justeringar på basen av den feedback som samlas in.    

Ett officiellt uppdragsnamn hindrar inte att använda egna namn

Från och med oktober 2025 skapas alla namn på uppdrag nationellt och de innehåller användarrättigheter enligt uppdraget. I fortsättningen är det alltså inte längre möjligt att skapa egna uppdrag för kåren och största delen av de uppdrag som kårerna har lagt till i Kuksa arkiveras.

Kåren kan naturligtvis fortfarande i vardagen fritt använda vilka namn som helst för kårens ledaruppdrag, även om det officiella namnet på ledarnas uppdrag i medlemsregistret är ett annat. Vår förhoppning är att det i det framtida medlemsregistret går att lägga till en personlig benämning till uppdragen som är i gemensamt bruk.

På den här webbsidan finns mer information om förändringarna, en lista på uppdragsbenämningar som ska användas i framtiden, FAQ och länk till ett feedbacksformulär.