Akela- och kaptensutbildningarna riktar sig till roverscouter (18-25 år) och äldre ledare (över 25 år) som fungerar som ledare för en vargungeflock eller ett äventyrsscoutlag eller som inom kort skall inleda sitt uppdrag som akela eller kapten. Utbildningen lämpar sig för dig som är ny i ditt uppdrag men också för dig som haft uppdraget en tid. I FiSSc ordnas akelautbildningen och kaptensutbildningen som en kombinerad kurs.
Akelautbildningen ger förutsättningar att leda en vargungeflock med scouter i ålderna 7-9 år enligt grunderna i scoutprogrammet. Deltagaren lär sig om barnets utvecklingsstader och praktiska färdigheter för att fungera tillsammmans med olika barn. Deltagaren lär sig att planera och förverkliga trygg veckoverksamhet och utfärder som följer scoutprogrammet.
Målgrupp och förhandskunskaper
Akelautbildningen riktar sig till myndiga ledare för en vargungeflock eller 18 år fyllda scouter som inom kort ska inleda uppdraget som akela. Akelauppdraget är tidsbundet och definierat enligt överenskommen beskrivning. I uppdraget får akelan introduktion och stöd samt möjlighet att lära sig och utvecklas.
Förhandskunskaper:
- Tidigare scouterfarenhet som gett grundkunskaper i scoutingen eller utbildningen Välkommen till scouting eller utbildningen Välkommen till scouting.
- Dessutom rekommenderas att deltagaren har grundläggande utfärdskunskaper.
Mål för kunnande
Efter avslutad utbildning kan deltagaren:
- fungera i uppdraget som akela och leda en vargungegrupp.
- redogöra för ett 7-9-årigt barns utvecklingsstadier samt för hur scoutverksamheten möter de behov som utvecklingsstadierna medför.
- redogöra för scoutprogrammet och förverkliga scoutverksamhet för barn i den åldern.
- redogöra för rollen som vuxen ledare och som fostrare för en scoutgrupp bestående av 7-9-åriga barn.
- handla i enlighet med Finlands Scouters säkerhetsföreskrifter och agera säkert med sin grupp, samt förutse olika riskfaktorer. Hen har färdigheter i att agera vid mindre olycksfall.
Bedömning
Utbildningen bedöms på skalan godkänd/icke godkänd.
Bedömningen sker på basen av genomförda uppgifter och en avslutande diskussion med en utbildare. Dessutom krävs att deltagaren
- har tillräckliga förhandskunskaper för att genomföra utbildningen.
- deltar i närundervisningen och övningarna.
- gör de självständiga uppgifterna som ingår i utbildningen.
- har avlagt godkänd Tryggt tillsammans-utbildning.
- deltar i utbildningens inledande och avslutande diskussioner.
Deltagaren får respons på sitt lärande under en avslutande diskussion. Under diskussionen klargörs om deltagaren nått lärandemålen i enlighet med bedömningskriterierna. Under diskussionen får deltagaren reflektera kring sin egen aktivitet under utbildningen och vad hen lärt sig samt ge feedback om utbildningen. Om något väsentligt mål för kunnande inte ännu uppnåtts kommer deltagaren och utbildaren överens om kompletterande uppgifter.
Bedömingskriterier:
- Deltagaren beskriver den vuxna ledarens roll som fostrare för barn i åldern 7-9 år.
- Deltagaren planerar verksamhet för åldersgruppen enligt scoutprogrammet.
- Deltagaren identifierar och tillämpar de delar av säkerhetsföreskrifterna som är speciellt relevanta för vargungescoutverksamheten.
Aktiviteter och undervisningsmetoder som stöder lärande
Handledande diskussioner, grupparbete och en reflekterande förhandsuppgift.
Innehåll
Syftet med utbildningen är att ge deltagaren de förutsättningar som krävs för att leda en grupp 7–9-åriga barn. Deltagaren lär sig om barnets utvecklingsstadier och praktiska färdigheter för att fungera tillsammans med barn. Deltagaren lär sig att planera och förverkliga trygg veckoverksamhet och utfärder som följer scoutprogrammet.
Utbildningen består av ett kursveckoslut med 15 timmar närundervisning. I FiSSc arrangeras akela- och kaptensutbildningen som en kombinerad utbildning.
Moduler som ingår i akela- och kaptensutbildningen:
Kunskapsområde | Att utveckla sig själv |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Akela-/kaptensutbildning |
Förkunskaper | Välkommen till scouting-kursen/scoutbakgrund |
Målsättningar | Förstår uppdraget som akela eller kapten, och hurudant vuxet stöd och fostran en 7–12 åring behöver. Kursdeltagaren är även färdig att utveckla sig inom sitt uppdrag. |
Innehåll | Bekantar sig med akela-/kaptensuppdragen. Speciellt ansvarsområden, stödfunktioner och utbildningsmöjligheter. Känner igen sina egna styrkor och begrundar den egna utvecklingen som ledare för barn. Man bekantar sig med att leda och stöda vargungar och äventyrsscouter. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och dynamisk metod. Handledande diskussion Förhandsuppgift och par- /grupparbete |
Närundervisningen längd | 2 h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 20.4.2017) |
Kunskapsområde | Ledarskap |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Akela-/kaptensutbildning |
Förkunskaper | Välkommen till scouting-kursen/scoutbakgrund |
Målsättningar | Kännedom om olika ledarskapsmetoder som används för att leda en vargunge-/äventyrsscoutgrupp. Känner till praktiska råd för alternativa tillvägagångssätt för att verka ihop med olika barn och deras vårdnadshavare. |
Innehåll | Att leda vargungeflockar och/eller äventyrsscoutlag, problemsituationer i anslutning till det samt hur man löser problemsituationerna/får hjälp. Olika medel för att kontrollera gruppen. Kursdeltagaren inser betydelsen av samarbetet med vårdnadshavarna samt håller dem informerade om verksamheten. Praktiska råd för att verka med barn från olika kulturer. |
Utbildningsmetoder | Förhandsuppgift och par/grupparbete Aktiverande föreläsning och dynamisk metod Handledande diskussion |
Närundervisningens längd | 4 h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 20.4.2017) |
Kunskapsområde | Fostran |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Akela-/kaptensutbildning, lotsutbildning |
Förkunskaper | Välkommen till scouting-kursen/scoutbakgrund |
Målsättningar | Känner till vilken utvecklingsfas den unga är i och förstår hur scoutingen kan möta den ungas utvecklingsbehov. |
Innehåll | Åldersgruppens psykiska och fysiska utvecklingsmönster Åldersgruppens centrala utvecklingsetapper belysta genom målen för fostran. Centrala livshändelser, kultur och livsmiljö samt motiverande faktorer, skillnader mellan pojkar och flickor. Förståelse för betydelsen av kompisar och gruppen i olika åldersgrupper och att stanna inom scoutingen sett ur ett statistiskt perspektiv. Åldersgruppens program- och ledarskapsmodell korrelation med åldersgruppens behov. |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning Par-/grupparbete Diskussion kring olika case (eller med bildkort) som beskriver olika utvecklingsskeden. |
Närundervisningens längd | 2 h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 24.4.2017) |
Kunskapsområde | Fostran |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Akela-/kaptensutbildning |
Förkunskaper | Välkommen till scouting-kursen/scoutbakgrund |
Målsättningar | Förstår strukturen i en åldersgrupps program och hur man planerar och leder det. Förstår hur man erbjuder scoutig verksamhet för barn. |
Innehåll | De åldersgruppsspecifika målen för fostran i stora drag Vargunge-/äventyrsscoutprogrammet: uppbyggnad, krav, märken, programevenemang, symboler och praktiska tips. Åldersgruppens löfte och ideal Betydelsen av åldersgruppernas samarbete i uppflyttningsskedet Betydelsen av gruppens struktur och storlek samt förutsättningar för att fungera som grupp Bekanta sig både med ledarskapsmodellen för åldersgruppen och med personer och parter som stöder verksamheten Scoutmetoden som stöd för att förverkliga verksamheten Åldersgruppens samarbetsparter (kåren, distriktet/FiSSc, FS) Verksamhetsplaneringens principer och betydelse Bekanta sig med åldersgruppens stödmaterial Utfärdernas centrala roll som medel för fostran och del av scoutprogrammet |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning Par-/grupparbete Dynamisk metod |
Närundervsiningens längd | 5 h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 24.4.2017) |
Kunskapsområde | Säkerhet |
Modulen ingår i utbildningshelheterna | Akela-/Kaptensutbildning |
Förkunskaper | Välkommen till scouting-kursen/scoutbakgrund |
Målsättningar | Kan fungera tryggt med sin grupp och kan förutse möjliga risker. Känner till Finlands Scouters säkerhetsföreskrifter. Kan agera i mindre olyckssituationer. Genomför Tryggt tillsammans-webbkursen. |
Innehåll | Känna igen, och förebygga, typiska risker för åldersgruppen Känner till Finlands Scouters säkerhetsföreskrifter, speciellt gällande vargungar och äventyrsscouter Kan fungera i olyckssituationer och känner till kriskommunikation vid inträffad olycka (se krisinformation ur säkerföreskrifterna). Psykisk trygghet, mobbning och barnskydd genom Tryggt tillsammans instruktionerna |
Utbildningsmetoder | Aktiverande föreläsning och par-/grupparbete Dynamisk metod Utbildningsdiskussion |
Närundervisningens längd | 2 h |
Datering | 14.1.2017 (översatt 24.4.2017) |
Kommande utbildningar och anmälning
Kommande utbildningar hittar du i händelsekalendern, var du också hittar länken till anmälan och sista anmälningsdag. Instruktioner för anmälan hittar du här.
Arrangör: Utbildingen arrangeras av FiSSc i samråd med SFV:s studiecentral och är en validerad utbildning. Läs mer om våra validerade utbildningar. Utbildningen kan också beställas till kåren.
Sidan är uppdaterad 28.5.2025
Bild: Didrik Lundsten