Marknadsföringsevenemang

Olika evenemang där scouting kan marknadsföras är ett ypperligt sätt att träffa ortens invånare ansikte mot ansikte. På evenemang är det lätt att berätta om scouting, samla medel för verksamheten, hitta samarbetspartners och syssla med vuxenrekrytering. Olika evenemang skiljer sig från varandra, men på dem går det att träffa folk och det är ju det som är hela poängen med vuxenrekrytering!

Använd en del av allt det material som finns samlat för vuxenrekrytering!

 

Målsättning

  • Hitta potentiella vuxna och väcka deras intresse att komma med i scouterna

Kom ihåg att

  • det bland kunderna finns potentiella vuxna som vill komma med i scouterna
  • de som kommer till försäljningsbordet kanske ha valt att komma dit just tack vare scouting
  • i samband med försäljningen kan ni föra ett inofficiellt samtal om scouting och möjligheterna att delta som vuxen
  • be om kontaktuppgifter av de intresserad. Och kom ihåg att ta kontakt efteråt!

Målgrupper

  • Vuxna som har en positiv bild av scouting och ett intresse av verksamheten, men ingen tidigare scouterfarenhet.
  • Vuxna som varit scouter tidigare, men inte varit med i verksamheten på en tid.  

Material

  • Broschyr/er om scouting med kårens kontaktuppgifter
  • Tavla eller affisch med en inbjudan, t.ex. "Kom och laga mat åt oss"
  • Tröjor med texten "Kom och laga mat åt oss"
  • Flyer om något evenemang i när framtid dit intresserade kan bjudas in. Se till att flyern har all nödvändig information: evenemangets namn, tidpunkt, plats och klockslag samt en kort beskrivning på vad som händer där
  • Kontaktuppgifter till kontakpersonen i kåren.

Bestäm i förväg vem (ledare/rover) som lyssnar på kundernas kommentarer och snackar med dem som

  • konstaterar att scouting är en fin hobby
  • själva hade velat vara med i scouterna som barn
  • berättar att de varit scouter tidigare
  • berättar att deras barn är eller tidigare har varit i scouterna

Lyft följande i diskussionen 

  • det går bra att komma med i scouterna som vuxen
  • det finns olika uppgifter, även att hjälpa till då och då är viktigt
  • hur en vuxen kan komma med. Om kåren har ett evenemang i när framtid, bjud med de intresserade
  • be om kontaktuppgifter av de intresserade
  • ge med en broschyr
  • var artig och glad
  • tvångssälj inget om kunden har bråttom
  1. Att sälja scouternas adventskalender är ett bra sätt för scouternas vårdnadshavare att hjälpa och förbinda sig till kåren med en insats som passar en själv.
  2. Vid försäljningen av adventskalendrar träffar ni nya intresserade vuxna.

För att få med vårdnadshavare och andra vuxna i försäljingen:

1. Berätta för vårdnadshavarna att försäljningen av adventskalendrar är kårens viktigaste medelinslamlingskampanj och att deras hjälp är guld värd.

Berätta att varje såld kalender och använd halvtimme är till stor hjälp. Nämn också att kalenderförsäljningen är ett sätt får kårens barn och unga att lära sig om ekonomi, även för dem som organiserar kampanjen.

2. Berätta för vårdnadshavarna om de praktiska sakerna: 

  • vem som är kontaktperson och hens kontaktuppgifter
  • var och när kalendrarna kan hämtas
  • vart och när de osålda kalendrarna returneras
  • hur pengarna redovisas
  • vad som lönar sig att säga vid försäljningen.

Tipsa de vuxna om att adventskalendern kan säljas på arbetsplatser, till släktingar, bekanta och grannar. Berätta var och när kårens försäljningsjippon ordnas och att det är viktigt att även vuxna är på plats både för att sälja, men även för att övervaka, skjutsa, bära och organisera. I samma veva kan ni nämna om andra talkon under vintern som t.ex. att slå in presenter eller om julgubbeservicen.

3. Svara på vårdnadshavarnas frågor sakligt och vänligt.

Ge tålmodigt instruktioner hur de ska gå till väga och se till att erfarenheten blir trevlig. Se till att kårens kontaktperson är någon som tycker om uppdraget och som talar flytande vuxenspråk.

Var i kontakt med vårdnadshavarna efter att kampanjtiden är slut och se till att allt är bra. Tacka dem varmt och bjud in dem till kårens fest, utfärd eller något annat evenemang där kontakten kan upprätthållas.

Tipslista för att bemöta en vuxen vid försäljning av adventskalender

Förbered dig och utnyttja möjligheten att träffa vuxna som är intresserade av scouting i samband med kalenderförsäljningen. Någon av dem kan på riktigt vara intresserade av att komma med i scouterna!

Praktiska saker att ta i beaktande i förväg:

  • Hur kan ni skilja er från mängden? Kom ihåg att ha scouthalsduken på! Kanske alla försäljare kunde ha kårens tröja på sig på försäljningsjippot. Eller kanske ni trycker upp tröjor med texten "Kom med oss till skogs, scouting är även för vuxna!"
  • Le och var vänliga och öppna mot alla. Visa er som en grupp där alla vill vara med.
  • Se till att försäljarna har kort med kontaktuppgifter/inbjudningar/något annat att dela ut där det framkommer hur en intresserad kan hitta er och komma med.
  • Acceptera att ni inte kan rekrytera varje person ni möter och att alla inte vill bli rekryterade. Det gäller att ha spelöga.
  • Ha klart för er vilket evenemang ni bjuder intresserade till och vad ni behöver hjälp med i kåren just nu.
  • Ha ett häfte eller blanketter för de intresserade att lämna sina kontaktuppgifter i. Kom ihåg att kontakta dem i efterhand!
  • Förbered er med några exempel på hur kåren använder de intäkter som ni får av adventkalenderförsäljningen.

Tips för bemötande av olika människor - plocka ut de som passar bäst och modifiera dem för eget bruk:

  • De som berättar att deras barn är/vill vara/har varit med i scouterna: De här människorna har redan en kontaktyta till scouting. Berätta att både barn och vuxna är välkomna med i er kår. Berätta vad kåren heter, var er kårlokal är, be dem följa er på social media och ge med ett kort med kontaktuppgifter. Om personen är snacksalig, bjud hen till nästa kårevenemang.
  • De som berättar att de varit scouter: De här människorna har varma minnen från scouterna. Lyssna intresserat och lev med i berättelserna och berätta att ni inom kort har ett evenemang dit personen är välkommen med. Ge med ett kort med kontaktuppgifter.
  • De som berättar att de alltid velat vara med i scouterna: Uppmuntra dem att komma med och berätta att de är välkomna med som vuxna! Om deras ögon börjar glittra fortsätt då med att berätta om ledargänget, var kårlokalen är och vad ni sysslar med. Ge med ett kort med kontaktuppgifter och bjud dem med till nästa kårevenemang.
  • De som ville att deras barn ska vara med i scouterna: Ha koll på de grupper där det finns plats. Få grupper är helt fulla hela året, då kalendrarna säljs har det förmodligen blivit plats i någon av grupperna. Då det gäller små barn kan du berätta att det bästa sättet att komma med är fungera som gruppledare eller att komma med i familjescouting.
  • De som verkar allmänt intresserade av er: Ta reda på lite mer - "har du varit scout någon gång?" eller "skulle du vara intresserad av att komma med i scouterna?". Berätta om kåren och er verksamhet och om personen verkar intresserad, fortsätt då med att berätta hur hen kan komma med och ge med ett kort med kontaktuppgifter och bjud dem med till nästa kårevenemang.
  • De som frågar hur intäkterna används: Berätta några exempel på hur kåren använder de intäkter som ni får av adventkalenderförsäljningen, t.ex. material för veckoverksamhet, förverkligande av kårläger eller -utfärd och inköp av utrustning. Kom ihåg att nämna att scoutverksamheten drivs helt och håller av frivilliga och att pengarna används för det gemensamma bästa. Om någon har riktigt krångliga frågor kan du be personen kolla in www.adventtikalenteri.fi/sv.

Marknadsföringstips till evenemangen

Att marknadsföra evenemangen är i nyckelposition för att ni ska få vuxna med till dem. Här följer några tips!

  • Fundera på vilket namn evenemanget ska ha, så att en icke-scout förstår det. Namnet syns ju i Facebook-evenemanget och i eventuella affischer. En för alla öppen scoutkväll är kanske ett bättre namn än Öppet hus på kårlokalen, eftersom alla kanske inte vet vad en kårlokal är.
  • Be ledarna berätta om och dela evenemanget i sina egna somekanaler och dela det också på ortens eller stadsdelens Facebook-grupp.
  • Kontakta lokaltidningen och be dem komma och bevaka ert evenemang. Om ni kommer överens om en intervju, fundera då hur ni på bästa sätt berättar om scouting som en hobby för vuxna.
  • Berätta om evenemanget också för scouternas vårdnadshavare. Kanske det finns gamla scouter bland dem? Eller möjligen någon som är intresserad av familjescouting.

 

Bild: Jeon Sang-O på Pixabay