Chefspost 4/2021

FÖR HELA CHEFSTRION

  • Tack för våren och skön sommar!
  • Scouterna är med i Mannerheims Barnskydsförbunds kampanj för förstaklassister
  • FiSSc:s eget kvällste kör i gång i höst
  • Påminnelser inför sommaren
  • Är ni redo för nya medlemmar i höst?
  • Vill du eller din kår synas på FiSSc:s some -kanaler?
  • Bli Scout-somebilder
  • Chefsträff under årets Roverscout- och ledardagar
  • Snart dags att utse kårens julkampanjchef
  • Får du all info du behöver? Är uppdragen i skick i Kuksa?

FÖR KÅRCHEFEN

  • Finns det intresse i er kår för att testa på nya former av scouting?
  • Gratulera er kommuns nya invalda till kommunfullmäktige
  • Kårkortet har skickats till varje kår

FÖR UPPDRAGSCHEFEN

  • Nu är det tack och att ha roligt som gäller!

FÖR PROGRAMCHEFEN

  • Ansökan till årets Y-traineeutbildning pågår som bäst
  • Evenemang och utbildningar i början av hösten:
    • Tellus 2.0 Finlands Scouters mästerskap i scoutfärdigheter 4.9
    • Utevandring 17-19.9 i Österbotten

FÖR HELA CHEFSTRION

Tack för våren och skön sommar!

Härligt att vi så småningom kan börja öppna upp och träffa varandra igen! Det här är en viktig del av att varje scout får uppleva en gemenskap och känna att hen hör till gänget. Vi uppmuntrar er varmt att ordna någon form av scoutevenemang under sommaren, om corona-läget tillåter det. Även korta utfärder i smågrupper är guld värda i nuläget.

Har ni redan tänkt på hur ni samlar ihop ledarna efter sommaren och tillsammans skapar en aktiv och rolig start på säsongen? Varför inte pricka in ett datum för rolig samvaro och planering i kalendern redan nu?

Stort tack till dig för den gångna våren! Vi önskar dig en alldeles underbar sommar. Njut och kom också ihåg att vila dig och ladda batterierna.

Scouterna är med i Mannerheims Barnskyddsförbunds kampanj för förstaklassister

Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) ordnar igen i höst kampanjen “Hyvä alku koulutielle” för nya förstaklassister. Ett paket med material och tips skickas i början av hösten hem till varje barn som börjar på första klass, t.ex häftet Ta hand om den lilla skoleleven. Finlands Scouter deltar i kampanjen med eget material och tips om hobbyverksamhet och scouting. 53 000 föräldrar fick paketet förra året!

FiSSc genomför också kampanjen skolelevernas Äventyrsvecka i egen regi hösten 2021. Äventyrsveckan består av ett materialpaket som lärare för åk 1-2 och eftisledare kan beställa kostnadsfritt av oss. Med materialet får barnen bekanta sig med scouting via olika lekar och aktiviteter. Aktiviteterna under Äventyrsveckan förverkligas i sin helhet av personalen på skolan eller eftiset, men kåren har möjlighet att besöka dem. Om er kår har en skola eller ett eftis på er ort som deltar i kampanjen kommer ni få ett mejl om saken av oss i början på september. Att göra ett skolbesök är ett utmärkt tillfälle att fördjupa barnens upplevelse av scouting och marknadsföra den egna kårens uppstart på hösten. Ett bra besök kan leda till ett fortsatt samarbete mellan kåren och skolan. Läs mer om kampanjen på scout.fi/aventyrsveckan

FiSSc:s eget kvällste kör igång i höst

Du kanske hört om Finlands Scouters koncept iltateet? Iltateet är online webbinarier som ordnas varannan vecka för alla intresserade scouter, med målgruppen explorerscouter och äldre. Webbinarierna är ungefär en timme långa. Nu kommer vi att nappa detta koncept och lägga en FiSSc ‘touch’ på saken! Under hösten kör FiSSc kvällstén igång en gång om månaden för att presentera aktuella ämnen, disktuera och lära oss nytt.

Men först vill vi höra av just er, grupper och individer i vårt förbund ifall ni har intresse av att stå värd för en valfri kväll. Alternativt om det finns något ni inte vill dra själva men gärna skulle höra om. Anmälningen är preliminär och på basis av den tar vi och funderar ut hur vi lägger upp höstens sessioner.

Fyll i dina förslag och önskemål i formuläret

P.S. spara redan höstens datum i kalendern: den 7.9, den 5.10, den 9.11 och den 7.12.

Påminnelser inför sommaren

  • Skriv in era nya medlemmar i Kuksa före 15.6. På så sätt är alla försäkrade inför sommarens evenemang.
  • Om kåren inte använder Kuksa för sina evenemang bör ni anmäla ert sommarläger och era längre seglatser (längre än tre dygn) till frida.lundberg@scout.fi senast 21.6.2021. Vi behöver veta; kår, datum, plats/rutt och kontaktuppgifter till lägerchefen/skepparen.
  • De kårer som använder Kuksa för sina evenemang behöver inte göra en skild anmälan, vi hittar uppgifterna för era evenemang i Kuksa. Observera att det för årsrapporten är ytterst viktigt att ni väljer rätt typ av evenemang (läger, utfärd, seglats etc) samt att ni uppger rätt antal dygn som lägertid. På så sätt får ni automatiskt uppgifterna överförda till årsrapporten.
  • När har du senast kollat igenom Säkerhetsföreskrifterna? Ta en titt på dem före sommaren på issuu.com
  • Har alla ledare (gruppledare över 15 år) utfört webbkursen Tryggt tillsammans? Det är nu över 5 år sedan kursen blev till, vilket betyder att flertalet ledare som då utfört kursen, nu bör göra det på nytt. Kursintyget är alltid giltigt i 5 år.
  • Kårens trygghetsperson har rättigheter att i Kuksa kontrollera vilka medlemmar som utfört kursen.  (Rapporter – Utbildningar- Lista på utbildningar). Observera att du bör kryssa i ”Sök även övriga utbildningar” för att få fram Tryggt tillsammans utbildningen. Enklast är att ladda ner rapporten som en excel och sedan filtrera listan enligt utbildning. Excel listan ger även datum för utförandet.

Är ni redo för nya medlemmar i höst?

För tillfället söker tusentals föräldrar en ny hobby åt sina barn och kanske åt sig själv också. Kårens checklista för nya medlemmar:

  1. Kontrollera att kårens websidor är uppdaterade. Visst har ni information om hur man kommer med i verksamheten och när och var grupperna träffas? Med tanke på höststarten och barn som vill börja i scouterna är det viktigt att ni kollar igenom era kontaktuppgifter på nätet. Hur är det med resten av innehållet på sidorna, visst är all information up to date? Många föräldrar börjar planera sina barns fritidsverksamhet redan före hösten och därför är det viktigt att all info stämmer på era sidor redan nu.
  2. Lägg in en presentationstext om er kår i Kuksa (kårprofilen – kontaktuppgifter – redigera). Kontrollera också att ni har breddgrad och längdgrad insatt för er kårlokal, samt att ni kryssat i ”tillåt anslutning via hemsidan”. Då är er kår synlig i kårsökningen.
  3. Utnyttja Some-bilder för rekrytering och färdiga textförslag som ni hittar i materialbanken (Välj: Piirit – FiSSc – kampanjer – ”Bli scout”-mappen)
  4. Brukar ni göra skolbesök på orten? Även i år deltar svenskspråkiga skolevelever i Äventyrsveckan (se ovan). Varför inte passa på att besöka skolan i samband med det?

Vill du eller din kår synas på FiSSc:s some-kanaler?

Skall du på ett fantastiskt evenemang (läger, seglats, dagsutfärd mm.) i sommar? Det kan vara ett kår- eller förbundsevenemang – eller en utfärd du tänkt göra med några av dina scoutkompisar! För att även under sommaren kunna visa all den fina verksamhet som pågår behöver vi er hjälp! Om din kår vill låna FiSSc:s konto under ert evenemang hör av er till kate.lonnberg@scout.fi senast 21.6.2021 så får ni mera information och login.

Bli Scout some-bilder

Visst har ni redan noterat att det i materialbanken finns färdigt material för kåren att använda för sina medlemsrekryteringskampanjer? Bli scout-kampanjen inkluderar färdiga some-bilder (FB, Instagram), affischer för t.ex. skolbesök och färdiga textförslag för kårens egna some-lyft! Allt material hittar ni på adressen https://partio.emmi.fi/f/kprt.  (Välj: Piirit – FiSSc – kampanjer – ”Bli scout”-mappen).

Chefsträff under årets roverscout- och ledardagar

Likt tidigare år ordnas även i år en chefsträff under FiSSc:s roverscout- och ledardagar. Årets evenemang tar plats på Urhattu lägergård i Nokia den 29-31.10.2021. Chefsträffen tar plats på lördag 30.10 och är för alla kår-, program- och uppdragschefer. Chefsträffen är också till för dig som ännu inte är chef men snart ska börja ditt uppdrag som chef i kåren. Pricka in evenemanget i din kalender redan nu! Mera information kring anmälan och program kommer i augusti.

Snart dags att utse kårens julkampanjchef!

Adventskalenderkampanjen är scouterna viktigaste form av medelinsamling. Även i år får kårerna största delen av vinsten. Nu gäller det alltså att så småningom börja förberedelserna, så att det blir en framgångsrik kampanj. Det första steget är att utse kårens julkampanjchef; fyll i uppdraget i Kuksa senast den 31.8.

Uppdraget som julkamapanjchef är tidsbundet. Det går redan nu att fylla i uppdraget i Kuksa med startdatum genast och slutdatumet 22.2.2022.

Får du all info du behöver? Är uppdragen i skick i Kuksa?

Visst vet du väl att FiSSc:s nyhetsbrev och andra utskick i regel görs på basis av uppdrag i Kuksa, t.ex. den här chefsposten skickas till alla dem som har ett chefsuppdrag eller vice kårchefsuppdrag ifyllt i medlemsregistret.

Därför är det viktigt att uppgifterna i Kuksa är uppdaterade och att ni använder er av de aktuella uppdragen, så att era ledare kommer med på listan med e-postadresser som plockas ur Kuksa och informationen säkert når fram till rätt personer. (Det kan också vara bra att kolla att den e-postadress som du har i Kuksa är aktuell och och används.)

Av samma orsak uppmuntrar vi er att ta de olika chefsuppdragen i bruk och fylla i dem i Kuksa, även om ni inte använder chefstriomodellen exakt så som den är strukturerad i uppdragskorten. Till exempel evenemangsinfokatalogen skickas i första hand till updragschefer och har kåren ingen sådan i Kuksa finns det en risk att en del av informationen går er förbi. Observera att uppdraget som utbildningsansvarig sällan eller aldrig används för utskick, så om kåren har en sådan rekommenderar vi att ändra det uppdraget till uppdragschef i stället. Har du frågor om uppdragen i Kuksa eller chefstriomodellen, så hör av dig till förbundskoordinator Frida (frida.lundberg@scout.fi) eller kårstödskoordinator Andrea (andrea.hynynen@scout.fi).


FÖR KÅRCHEFEN

Finns det intresse i er kår för att testa på någon ny form av scouting?

Tack ska du ha för att ha lotsat kåren genom den här speciella våren! Nu drömmer vi om en mer ordinär scouthöst. Vi hoppas att du får njuta av en härlig sommar med roliga sommarplaner och välförtjänt vila! Kanske du också hinner ägna en liten tanke åt framtida scoutgrejer: förutom det sedvanliga (grupper, mötestider och ledarresurser), så varför inte ta en funderare på om ni i er kår vill testa på något nytt i höst.

Understöd för testa på -verksamhet i kåren

Det går även att få ekonomiskt understöd för att testa på nya former av scouting. Testa på-understöd kan ansökas kontinuerligt längs med hela året för sådana nya typer av soutverksamhet som ni inte haft förut i kåren och som kan locka med nya målgrupper. Lägg dina vildaste sommarlovsidéer bakom örat och låt dem mogna, och fyll i en ansökan då det drar mot höst. Mer info på FiSSc:s och Finlands Scouters webbsidor.

Gratulera er kommuns nya invalda till kommunfullmäktige

Kommunalvalets valdag är inkommande söndag, efter det vet vi vem alla som gör de kommunala besluten de följande fyra år. Förutsättningarna för kårens verksamhet beror till stor del på kommunen och kommunens beslut. Kommunerna möjliggör hobbyverksamhet genom ekonomiska bidrag och genom att erbjuda utrymmen till organisationer och föreningar. Därför uppmuntrar vi nu alla kårer att synliggöra sin egen scoutverksamhet till de nya invalda i kommunfullmäktige. Ni kan skicka ett gratulationsmeddelande och samtidigt berätta om er verksamhet. Det kan t.ex. vara i form av ett brev till kommunfullmäktige.

Här finns samlat allt material som rör scouting och val. Där hittar du bl.a. alla som har anmält sig som scoutkandidat. Om du ännu tvekar vem du ska rösta på kanske sidan kan ge dig förslag på kandidat. Och kom ihåg att rösta! Varför inte gå och rösta tillsammans med hela ledargänget? Använd #scouterpåverkar om ni gör uppdateringar i some kring valet.

Kårkortet har skickats till varje kår

Varje kår i FiSSc har nu fått sitt kårkort. Ifall det inte har nått fram, kontakta kårstödskoordinator Andrea Hynynen (andrea.hynynen@scout.fi).

Sidan om ledaruppdrag i kåren och chefernas utbildning har väckt en del frågor. Det här kan vara värt att notera:

  • Uppgifterna gällande uppdragen sugs ut direkt ur Kuksa, i enlighet med de uppdrag som kåren fyllt i där. Observera att det endast är följande standarduppdrag som beaktas i kårkortet: kårchef, uppdragschef, programchef, akela, kapten, explorerscoutlots, spejarscoutlots, roverscoutlots och trygghetsperson. Andra uppdragsbenämningar än dessa gemensamma standarduppdrag syns inte alls i kårkortet, t.ex. ansvarig akela / ansvarig kapten / ansvarig explorerscoutlots och akela under 18 år eller kapten under 18 år.
  • Vi rekommenderar att ni alls inte använder dessa ”under 18 år”-uppdrag utan de vanliga uppdragen. Minderåriga har däremot inte rätt att behandla personuppgifter utan en introduktion gällande dataskyddsförordningen av en myndig kårledare. Därför måste en myndig ledare först  godkänna användaravtalet tillsammans med den minderåriga. Därefter kan ni lägga till uppdraget (akela/kapten/etc.) till den minderåriga. Här hittar du detaljerade anvisningar hur det går till i Kuksa.
  • Vad gäller chefernas utbildningar så så krävs det både en giltig Tryggt tillsammans-utbildning (den ska förnyas efter fem år) och specifik chefsutbildning för att en chef ska anses ha utbildning för sitt uppdrag. Det finns olika chefsutbildningar för de olika chefsuppdragen, vilket alltså betyder att kårchefen borde ha kårchefsutbildning, programchefen borde ha programchefsutbildning och uppdragschefen uppdragschefsutbildning för att det ska synas i kårkortet. Även om vissa moduler är gemensamma för alla chefsutbildnngar så finns det också specifika moduler som hör till de olika chefsuppdragen. Tänk på att kårkortet inte preciserar vilken utbildningen som eventuellt saknas, utan endast markerar om chefen har båda utbildningarna som hör till uppdraget eller inte.
  • I kårkortet kan chefsutbildningen kan också ersättas med TG, d.v.s. du anses ha utbildning t.e.x för kårchefsuppdraget om du gått hela TG och har gjort Tryggt tillsammans.

FÖR UPPDRAGSCHEFEN

Nu är det tack och att ha roligt som gäller!

Sommaren är här och det är hög tid att tacka alla ledare för att än en gång ha möjliggjort ett fint scoutår. Det händer lätt att en glömmer att tacka varandra mitt i vardagsruljansen, så nu gäller det att se till att alla får det tack och den uppmärksamhet de så väl förtjänar innan ni rusar ut på sommarbete. Det går också utmärkt att tacka varandra och dela vackra minnen från året på distans.

Det kan vara en god idé att på samma gång preliminärt kolla upp vilka ledare som fortsätter i höst, hurdana grupper det ser ut att bli och om någon ledare vill gå på utbildning. Under sommaren hinner ni fundera på att täppa eventuella luckor. Det allra viktigaste är i alla fall att ni njuter av sommaren!


FÖR PROGRAMCHEFEN

Ansökan till årets Y-traineeutbildning pågår som bäst

Under Y-traineeutbildningen får deltagarna lära sig hur nationellt beslutsfattande fungerar, om olika politiska teman som rör scouter och unga och om scoutingens påverkansarbete. Utbildningen arrangeras av Finlands Scouter och är för samhällsintresserade scouter i åldern 16–25 år. Kanske du vet någon i din kår som kunde vara intresserad av att gå utbildningen? Tips gärna vidare! Sista ansökningsdagen är 12.6.

EVENEMANG OCH UTBILDNINGAR

Evenemangstips för tidig höst:

  • Tellus 2.0. Finlands Scouters mästerskap i scoutfärdigheter (som ett supercoolt patrullrådd för scouter från hela Finland) ordnas 4.9 i Nyland av FiSSc, vilket betyder att tävlingen är helt och hållet tvåspråkig, och scouterna kan tala svenska och få instruktioner på svenska på varje kontroll. Tävlingen är för spejar- och explorerscoutpatruller. Mer info här. (scrolla ned för tävlingskallelsen på svenska). Anmäl patrullerna senast 15.8.
  • UteVandring 17-19.9 i Österbotten (Larsmo) för explorerscouter och äldre har förlängd sista anmälningstid till 15.8. Mer info om UteVandring.